Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Surinam Airways weigert weer schadevergoeding te betalen

  •  
25-10-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
50 keer bekeken
  •  
195x90_surinamairways_01.png
Corina Brink uit Vianen en haar man maken regelmatig mooie reizen naar verre bestemmingen. Deze zomer was het de beurt aan Suriname. Het beloofde een fantastische reis te worden, maar helaas begon het avontuur rampzalig. De reis begon met een urenlange vertraging: tien uur wachten met één lunchbon en veel onduidelijkheid. Uiteindelijk kwam Corina met een ander vliegtuig midden in de nacht in Paramaribo aan. Ze had negen uur vertraging en dus recht op een schadevergoeding van €600 per persoon.
'Het is overmacht'
De Surinaamse Luchtvaart Maatschappij schuift het af op 'overmacht' en wil geen €600 per persoon betalen. Het bedrijf biedt Corina €100 euro ongemakvergoeding, maar dan moet zij wel afstand doen van al haar rechten. Dat heeft Corina natuurlijk geweigerd, omdat ze weet dat ze recht heeft op de compensatieregeling.
Wat zegt de wet?
De Europese regelgeving is duidelijk: Corina heeft recht op €600 per persoon. Ook luchtvaartdeskundige Tjitze Noorderhaven van EUclaim bevestigt dit. Volgens hem is er geen sprake van overmacht en moet Surinam Airways z'n verantwoordelijkheid nemen.
Kantoorbezoek
De Belbus gaat op het hoofdkantoor in Amsterdam het gesprek aan met de general manager van Surinam Airways. De camera wordt niet toegelaten. Helaas komt er weinig uit het gesprek. Surinam Airways blijft bij het standpunt dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de vertraging. Kortom: Surinam Airways weigert voor de camera te reageren en volhardt in het feit dat het om overmacht gaat en wil dus niet betalen.
Niet de eerste keer
Ook in 2012 bracht de Belbus al een bezoekje aan Surinam Airways. Toen probeerde de luchtvaartmaatschappij de zaak ook al af te doen met een fractie van het bedrag waar de passagiers recht op hadden. Bekijk hier dat fragment.
En nu?
Corina geeft niet op. Zij en haar man dragen de zaak over aan EUclaim. Samen met andere passagiers van dezelfde vlucht daagt zij Surinam Airways binnenkort voor de rechter. Vliegen met Surinam Airways? Dat zal Corina naar eigen zeggen niet zo snel meer doen.
Hulp nodig?
Zit jij ook met een probleem en kom je er niet uit? Schakel de Belbus in! Mail naar belbus@vara.nl of schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor