'Supers halen een vijfde omzet uit acties'
14-04-2010
• leestijd 1 minuten
Het aandeel in de omzet dat supermarkten uit acties halen, neemt steeds verder toe. Deze zogeheten promotiedruk zal van 15 procent nu naar 20 procent in 2015 groeien. Die verwachting sprak Laurent de Groof van marktonderzoeksbureau GfK dinsdag uit op het congres What's going on in Retail in Nieuwegein.
Volgens GfK, dat de effectiviteit van acties onderzocht, is die druk in Nederland nog heel beperkt. In Duitsland, dat wordt gedomineerd door discounters als Aldi en Lidl, ligt de actiedruk op 17 procent, in Spanje op 19 procent, in het Verenigd Koninkrijk op 30 procent en in de Verenigde Staten zelfs op 34 procent.
Niettemin neemt de groei van acties bij de supers in Nederland verder toe, voorspelt De Groof. Wat overigens niet automatisch meer klanten betekent. Slechts een beperkt aantal promoties lokt ook meer klanten naar de winkels, aldus het onderzoek. Vlees blijkt de belangrijkste categorie om meer klanten te trekken, maar bij acties voor wasmiddelen lukt dat juist niet, blijkt uit het GfK-onderzoek.
Toch kunnen ook promoties voor wasmiddelen interessant zijn voor een supermarkt, aldus De Groof. De bestaande klanten zijn er gevoelig voor en kopen meer wasmiddelen. De zogenoemde twee halen-een betalen-acties zorgen voor de meeste omzetgroei (69 procent).
Ook per supermarktformule en zelfs per doelgroep kunnen de promoties verschillend uitpakken. Zo zijn huishoudens met kinderen gevoeliger voor aanbiedingen dan huishoudens zonder kinderen. Bij de kleine boodschappen door de week kijkt de consument ook meer naar acties, dan bij de wekelijkse boodschappen in het weekeinde. ANP