Supermarkten willen Nederlandse telers helpen
14-08-2014
• leestijd 1 minuten
De supermarkten in Nederland, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), gaan onderzoeken of en op welke manier zij Nederlandse telers en boeren kunnen steunen die worden getroffen door de Russische boycot. Dat heeft een woordvoerster van de brancheorganisatie vrijdag gezegd.
'Triest'
Het CBL gaat hierover praten met betrokken partijen, waaronder boeren- en tuindersorganisatie LTO Nederland en de overheid. ,,Wij vinden het een trieste zaak dat telers in de problemen komen door de Russische maatregelen en willen met partijen nagaan of en hoe supermarkten eventueel kunnen helpen'', aldus de woordvoerster.
Zij wijst erop dat het maken van gezamenlijke afspraken niet eenvoudig is omdat ,,de mededingingswetgeving al snel in de weg zit''.
Promotie
Jumbo liet vrijdag weten in zijn winkels groenten en fruit van eigen bodem te gaan promoten,in reactie op de Russische boycot. De supermarktketen zegt hiermee in te spelen op de behoefte van veel klanten die Nederlandse telers willen steunen.
Jumbo wil uit concurrentie-overwegingen nog niet zeggen hoe het de Nederlandse producten in de schijnwerpers gaat zetten en ook niet wanneer de campagne start. ,,Wij werken er hard aan'', aldus een woordvoerster.
Albert Heijn
Marktleider Albert Heijn zegt zaterdag in zijn supermarkten al een ,,eenmalige actie voor 1 dag'' te houden om Nederlandse producten (komkommer, paprika's en trostomaten) onder de aandacht te brengen.
ANP