Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Supermarkten in het geweer tegen paardenleed

26-03-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
paardenvlees_17.jpg
Een uitzending van het TROS-consumentenprogramma Radar over de slechte behandeling van slachtpaarden in Noord- en Zuid-Amerika is voor Nederlandse supermarktketens aanleiding om maatregelen aan te kondigen. Het vlees zou ook in Nederlandse producten worden verwerkt.
'Inkoop stoppen'
Deen Supermarkten ging dinsdag, daags na de uitzending, het verst door te verklaren ,,per direct te stoppen met de inkoop van paardenvlees uit deze continenten''.
Onderzoek
Albert Heijn zegt met zijn ,,leveranciers en aanverwante partijen de hele keten van paardenvlees opnieuw goed tegen het licht houden. Als we tegen zaken aanlopen die niet aanvaardbaar zijn, nemen we direct maatregelen.''
Ook Jumbo gaat het uitzoeken. Als het nodig blijkt, stopt de keten de samenwerking met leveranciers. ,,Jumbo wil geen paardenvlees verkopen waarvoor dieren onnodig hebben geleden'', aldus Jumbo, dat net als Deen en AH de verklaring op Facebook publiceerde.
De uitzending van Radar was gebaseerd op gezamenlijk onderzoek van een aantal dierenorganisaties, waaronder het Nederlandse Eyes on Animals.
'Bewijs ontbreekt'
Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de brancheorganisatie van Nederlandse supermarkten, zegt geschokt te zijn door de beelden, maar stelt dat in het rapport van Eyes on Animals bewijs ontbreekt dat de geconstateerde ,,onacceptabele'' praktijken ,,ook betrekking hebben op producten die in Nederlandse supermarkten worden verkocht.'' Het CBL heeft niettemin de Europese waakhond voor dierenwelzijn en voedselveiligheid FVO gevraagd opheldering te verschaffen ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!