Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Supermarkten in actie tegen voedselverspilling

12-02-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
supermarkt3.jpg
De Nederlandse supermarkten komen dit jaar met minimaal twee consumentenacties om de klant bewuster te maken van voedselverspilling. Dit meldde de koepelorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) woensdag.
Mogelijke acties
Voorbeelden van mogelijke acties zijn het geven van meer uitleg over houdbaarheidsdata en het geven van bewaartips en recepten voor het koken met kliekjes in de consumentenmagazines. Ook worden consumenten gewezen op de digitale Bewaarwijzer van het Voedingscentrum. Daarmee kan per product worden opgezocht hoe lang het houdbaar is, nadat de verpakking geopend is of als er geen houdbaarheidsdatum op staat.
Onderzoek
Recent onderzoek heeft aangetoond dat de consument per jaar 50 kilo voedsel weggooit. De consument is dus een belangrijke doelgroep als het gaat om verspilling te verminderen, aldus het CBL.
Verspilling beperken
De supermarkten benadrukken dat zij zelf al jaren bezig zijn om hun verspilling zo veel mogelijk te beperken. Dit gebeurt onder meer door steeds scherper te sturen op inkoopbeleid, kritisch te kijken naar aanbiedingen op versproducten, het aanbieden van kleinere porties en door samenwerking met voedselbanken.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!