Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Supermarkten blijven stunten met plofkip'

29-12-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
600x275_plofkip_01.jpg
Ondanks de belofte van supermarkten om de komende jaren de plofkip uit de schappen te laten verdwijnen, is het aantal aanbiedingen voor deze in een kleine ruimte, snel vetgemeste kip dit jaar juist toegenomen. De acht grootste supermarkten adverteerden dit jaar maar liefst 30 procent vaker met dit vleesproduct dan vorig jaar. Bij supermarkt Albert Heijn verdubbelde het aantal aanbiedingen voor plofkip zelfs.
Inventarisatie
Dat blijkt uit een zondag naar buiten gebrachte inventarisatie van de organisatie Wakker Dier naar de aanbiedingen op de websites en folders van supermarktketens Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros, Jumbo, C1000, Emté, Lidl, Aldi en Plus tot en met week 50 van de afgelopen jaren. Voor diervriendelijkere kip werd beduidend minder reclame gemaakt. 8 procent van alle kipaanbiedingen waren voor kip met 1 Beter Leven ster en 0,5 procent voor biologische kip.
Resultaten
Of de verkoop van plofkip dit jaar is gestegen of gedaald, moet komende maand bekend worden. Halverwege het jaar bleek wel al dat er minder plofkip en meer diervriendelijkere kip verkocht is.
Verleden tijd in 2015
In februari van dit jaar maakte het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) namens de supermarkten en de pluimveesector bekend dat de plofkip vanaf 2015 verleden tijd moet zijn in de Nederlandse supermarkten. Het aantal kippen per vierkante meter moet dan met 10 procent zijn verlaagd en de kippen krijgen extra afleidingsmateriaal (stro en graan) in hun stal. Uiterlijk in 2020 moet al het kippenvlees dat in de Nederlandse supermarkten wordt verkocht, afkomstig zijn van het trager groeiende ras.
Vetmesten
Een plofkip wordt binnen zes weken vetgemest tot een kip van ruim 2 kilo. De dieren leven met z’n 20-en op een vierkante meter, zonder buitenlucht. Door de snelle groei hebben de kuikens volgens Wakker Dier last van voetzweren, kreupelheid, kortademigheid en hartproblemen. De organisatie strijdt daarom al jaren voor het verbannen van de plofkip en daar wordt steeds meer gehoor aan gegeven. Diverse bekende merken zoals Unilever en Struik, bedrijfskantines, ziekenhuizen en alle merken babyvoeding hebben al aangegeven het vlees van deze kippen niet meer te gebruiken.
ANP

Meer over:

plofkip, diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!