Supermarktketen Jumbo wil "honderdduizenden kilo's plastic per jaar" besparen. Hiervoor worden nieuwe verpakkingen voor onder meer gehakt en champignons geïntroduceerd.
Gemengd gehakt treffen klanten vanaf volgende maand aan in een plastic zakje
Vanaf dit najaar worden ook verschillende biologische vleesproducten op de nieuwe wijze verpakt.
Streven: 20 procent minder verpakkingsmateriaal
"Om het gebruik van plastic te minimaliseren, is er steeds meer mogelijk", legt Olaf de Boer, directeur commercie uit. Jumbo heeft zichzelf dan ook als doel gesteld om in 2025 minimaal 20 procent minder verpakkingsmateriaal te gebruiken in vergelijking tot 2019.
De verpakkingen van groenten, fruit en aardappelen worden ook duurzamer. Met de nieuwe verpakkingen wil Jumbo de impact op het milieu verkleinen en de afvalstroom verminderen. Daarnaast onderzoekt het bedrijf, binnen het zogeheten Plastic Pact dat door tal van bedrijven is ondertekend, hoe het voedselverpakkingen beter kan recyclen.
PLUS en Campina
Meer supermarkten voeren de laatste tijd vernieuwingen door om minder gebruik te maken van plastic. Zo schrapt PLUS sinds kort de dubbele plastic deksels bij noten. Later in het jaar volgen andere producten, zoals tapas en brood- en toastsalades. Zuivelmerk Campina Biologisch introduceerde begin dit jaar nieuwe literverpakkingen waarbij de plastic draaidop ontbreekt, ook om het gebruik van plastic te verminderen.