Stuntende webwinkels geven forse kortingen
10-11-2014
• leestijd 1 minuten
In een periode waarin ze hun geld moeten verdienen, proberen grote webwinkelketens met megakortingen klanten te lokken. ,,Het is totale paniek”, concluderen retailexperts in het AD. ,,Winkels zitten in zwaar weer.”
Goed nieuws voor de consument
Bol.com geeft kortingen tot 60 procent, Bart Smit, Intertoys en Blokker 15 procent. Wehkamp verlaagt de prijs van speelgoed met 20 procent. Goed nieuws voor de consument, maar de winkelketens doen het allerminst uit luxe, zegt retailexpert Paul Moers in het AD. ,,Terwijl het nu tijd is om het geld te verdienen, raken ketens volledig in paniek. De omzet staat onder druk, de reserves zijn bij veel ondernemingen volledig uitgeput en er zijn geen lichtpuntjes.”
Meer marktaandeel
Met de kortingen willen de webwinkels nu hun marktaandeel vergroten. Volgens de deskundigen zullen de kortingen naarmate 5 december dichterbij komt lager uitvallen. De onrust op de markt is ook mede te verklaren uit de verwachte komst van Amazon.com. Ook het Chinese webwinkelbedrijf Alibaba wordt gezien als een potentieel grote concurrent voor Nederlandse shops. Bronnen: AD/ANP