Strooiwagens van Rijkswaterstaat, de provincies en gemeenten moeten efficiënt omgaan met hun strooizout. Ze moeten minder grammen zout per kilometer weg uitstrooien en vooraf bepalen op welke plekken gladheidsbestrijding het meest urgent is. Dat is noodzakelijk, want strooizout is een veelgevraagd, maar schaars product in deze winterdagen, zegt Sven Heddes, hoofd binnendienst van Eurosalt Winter Services in Moerdijk.
Eurosalt levert onder meer 65 procent van het strooizout dat Rijkswaterstaat gebruikt om de snelwegen te pekelen. ,,We hebben elk jaar een voorraad van 160.000 ton steenzout. Daar waren we binnen tien dagen doorheen en nu is het op. Rijkswaterstaat heeft de afgelopen dagen bijvoorbeeld 1000 ton per twee dagen verbruikt'', zegt Heddes.
,,Er is nu een nieuwe voorraad onderweg per schip vanuit Heilbronn in Duitsland, maar dat is helaas maar een vingernageltje op de hoeveelheid die eigenlijk nodig is, zolang dit winterweer aanhoudt. Het is dweilen met de kraan open. De vraag overtreft het aanbod vele, vele malen'', aldus de manager van het Moerdijkse bedrijf, waar de telefoon roodgloeiend staat.
Ook bij Akzo Wegenzout Nederland is sprake van topdrukte. Het bedrijf krijgt dagelijks talloze verzoeken om strooizout, maar kan alleen de contractanten nog voorzien van het chemische zout, dat Akzo in twee fabrieken maakt. Volgens een woordvoerder wordt zelfs dat al moeilijk: ,,We weten niet precies hoelang we onze vaste afnemers nog zout kunnen garanderen. Het is ongelooflijk hard gegaan de laatste dagen.'' Wie geen contract heeft, moet achter aan de rij aansluiten.
Frisia Zout in Harlingen heeft sinds de eerste sneeuwval eind 2009 ruim honderd miljoen kilo zout verkocht. ,,Het is gigantisch druk'', zegt directeur Laurens Mulder. ,,We kunnen het nog net aan.'' Volgens hem is de voorraad voorlopig nog voldoende, maar ook bij Frisia geldt dat de klanten met een contract voorrang hebben.
Het bedrijf heeft extra personeel ingezet, omdat veel particulieren ineens ook strooizout willen hebben. ,,We verkopen heel veel zakken met zout. De extra werknemers moeten het zout in die zakken stoppen.'' In het begin van de winterperiode haalde Frisia het zout nog uit de Duitse steenzoutmijnen, net zoals Eurosalt. Inmiddels is Frisia overgegaan op het leveren van vacuümzout, dat ontstaat door het indampen van pekel. ,,Eigenlijk is dat geen strooizout, maar omdat in de rest van Europa ook veel zout nodig is, houden de Duitsers hun steenzout liever zelf'', aldus Mulder.