Storing OV-chipkaart lijkt voorbij
10-01-2012
• leestijd 2 minuten
Het lijkt er op dat de storing in het OV-chipkaartsysteem voorbij is. Dat meldde een woordvoerster van Trans Link Systems (TLS), producent van de kaart dinsdag.
Bestellingen
Sinds maandagmiddag was het voor reizigers nagenoeg onmogelijk om de chippas op te laden met bestellingen, zoals reisabonnementen. ,,Het ziet er goed uit maar we houden het goed in de gaten.'' De oorzaak van de storing ligt in het computersysteem maar volgens de woordvoerster is er niet een grote oorzaak aan te wijzen.
Onaangenaam verrast
Vervoersbedrijven zijn onaangenaam verrast door de storing. Vervoerder Arriva spreekt van ,,geklungel'' van TLS. Directeur Anne Hettinga kondigde aan de schade bij TLS te zullen claimen. De zegsvrouw van TLS noemt de storing ,,heel vervelend voor vervoerders en reizigers''. Het bedrijf gaat overleggen met de vervoersbedrijven.
Compensatie
GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent heeft over de kwestie vragen gesteld aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). Zij wil dat Schultz vervoerders en TLS dwingt afspraken te maken over automatische compensatie en een vervoersplicht voor reizigers die gedupeerd worden door fouten in de software van de OV-chipkaart. Ook wil ze weten hoeveel reizigers door de storing zijn gedupeerd.
Gepruts
,,De milleniumbug was kinderspel vergeleken bij de problemen die TLS ervaart op dagen waarop veel mensen hun nieuwe abonnement ophalen'', schetst het Kamerlid. ,,Dat gepruts is onuitstaanbaar, net als de last en schade die reizigers ondervinden. Ik wil dat de hoogste OV-baas in dit land, de minister, afdwingt dat gedupeerde reizigers op zo'n dag gewoon en gratis vervoerd worden. Eventuele schade moet automatisch worden gecompenseerd, zonder gedoe.''
ANP