Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Stop experiment vrije tandartstarieven'

05-05-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
66_01.jpg
Honderden euro's bijbetalen bovenop je dure tandartsverzekering, niet kunnen overstappen naar een goedkope gecontracteerde tandarts en je eigen tandarts die je voortaan weigert als patiënt, omdat je ergens anders goedkope kronen laat plaatsen. Zo maar een kleine bloemlezing uit de stortvloed aan klachten sinds de invoering van de vrije tandartstarieven. Vanaf 1 januari 2012 kunnen tandartsen, mondhygiënisten, tandprothetici en orthodontisten zélf hun tarieven voor een behandeling bepalen. Sinds onze uitzending van 14 januari regent het nog steeds klachten.
Consument de dupe
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie is de meldactie Vrije Prijzen Tandartsen begonnen. Directeur Wilna Wind zegt: "inmiddels hebben bijna 3700 mensen hun klacht naar ons gestuurd. Toen consumenten hun verzekering moesten kiezen waren de prijzen van de tandartsen nog niet bekend. Consumenten zitten nu klem tussen een dure tandarts en een verzekering die niet alles vergoedt. Uit ons onderzoek blijkt dat 52% van de patiënten de indruk heeft dat de tandartstarieven zijn gestegen. Ook blijkt dat 40% van de patiënten meer moeten bijbetalen dan dat ze hebben verwacht. Er zit dus een duidelijk gat tussen de vergoeding van de verzekeraars en de tarieven van de tandartsen. De consument is de dupe: die betaalt de rekening."
Geen richtlijnen voor kwaliteit
Voor de consument is niet duidelijk of de tarieven die een tandarts in rekening brengt reëel zijn. Welke kwaliteit krijg je? Wilna Wind: "er bestaan geen richtlijnen voor tandartsen. Wat krijg je voor welke prijs? Welke kwaliteit biedt een tandarts? Wanneer verricht die een bepaalde handeling. De ene tandarts haalt wel een verstandskies eruit, de ander niet. Tandartsen gebruiken ook verschillende soorten kronen. Patiënten kunnen niet beoordelen of hun tandarts goed is. Consumenten zijn best bereid meer te betalen voor een tandarts, als die ook heel goed is, maar die kwaliteitseisen zijn niet bekend en transparant."
Bijverzekeren niet gunstig
"Bijverzekeren is vaak niet gunstig, omdat je maar een deel van de tandartsrekening vergoed krijgt. Dit is voor de consument een heel vervelende situatie. Ik hoor van mensen dat ze niet meer naar de tandarts gaan. Ze gaan alleen als het niet anders kan. Of ze laten een kies trekken, omdat dat een stuk goedkoper is dan een kroon. We gaan terug naar de jaren 50. De tandarts is straks alleen nog voor mensen die het kunnen betalen", zegt Attje Kuiken Tweede Kamerlid voor de PvdA.
Consument moet bijbetalen
Kuiken vervolgt haar betoog. "Ik ga wéér aan de bel trekken bij demissionair minister Schippers van Volksgezondheid. De klachten die Kassa voorlegt zijn mooie voorbeelden dat het experiment met de vrije tarieven niet werkt. Hier hebben we continue voor gewaarschuwd. Consumenten hebben geen inzage in de kwaliteit en ook geen keus. Veel tandartsen die goedkoper zijn of een contract hebben met een verzekeraar zijn niet beschikbaar. Dus de consument moet bijbetalen, want de vergoedingen die de verzekeraars geven dekken de kosten niet. Ik roep de minister op: stop met het experiment vrije tandartstarieven."
Maximumvergoeding geschrapt
Inmiddels hebben de verzekeraars een paar wijzigingen doorgevoerd. Kinderen tot 18 jaar hoeven niet meer bij te betalen voor mondzorg. Een aantal verzekeraars (CZ, VGZ, Ditzo, ONVZ/PNO en de Amersfoortse) heeft de maximumvergoedingen geschrapt.  Klik hier voor een kort overzicht van de vier grote verzekeraars: CZ , VGZ , Achmea en Menzis .
Verzekeringspremies omhoog
De maximumvergoeding is bij een aantal verzekeraars losgelaten en bij Achmea iets verhoogd. Dit baart Wilna Wind van de NPCF ook zorgen. "Als verzekeraars toch alle bedragen gaan vergoeden, moet iemand de rekening betalen. Dit klinkt nu als een mooie oplossing voor de consument, dat je niet meer hoeft bij te betalen. Maar dan gaan volgend jaar de verzekeringspremies omhoog. Er is maar één oplossing: we moeten stoppen met dit experiment."
Rapport NZa
De Nederlandse Zorgautoriteit komt in juni en november met twee uitgebreide rapporten over de veranderingen in de mondzorg. Dan is ook precies te zeggen hoeveel de tandartstarieven zijn gestegen. De NZa benadrukt dat tandartsen hun tarieven tussendoor nog kunnen aanpassen onder druk van concurrentie. Dat kan de cijfers beïnvloeden.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor