Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Stem op het meest misleidende product
20-09-2013
•
leestijd 1 minuten
•
57 keer bekeken
•
Consumenten worden in de supermarkt op grote schaal misleid. Voedselwaakhond Foodwatch ontvangt hier dagelijks vele klachten over en doet al jarenlang onderzoek naar de waarheid achter claims op voedselverpakkingen.
Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts
: de bus bestaat voor 97% procent uit het goedkope vulmiddel maltodextrine en bevat slechts 3% stevia.
HEMA Slagroomtaart
: De taart hangt aan elkaar van de E-nummers, terwijl Hema beweert dat hij 'ambachtelijk' gemaakt is met 'de allerbeste ingrediënten'.
Red Bull Energy Shot
: Bevat een cocktail van werkzame stoffen die mogelijk gezondheidsrisico's opleveren. Als frisdrank mag het niet verkocht worden. Red Bull omzeilt de regels door de shot 'een voedingssupplement' te noemen.
Ola Festini Peer van Unilever
: In een ijsje zit slechts 1/15e van een peer, terwijl Unilever reclame maakt met “zoveel fruit zuig je er niet zomaar uit”. De smaak komt in feite van suiker, citroensap en aroma.
Albert Heijn's puur&eerlijk zalm in bladerdeeg
: Slechts de 21% zalm is duurzaam. Aan de overige 79% heeft AH geen eisen gesteld. Deze zijn dan ook niet biologisch en sommige zijn bovendien dieronvriendelijk geproduceerd.
Je kan tot en met 2 oktober stemmen via
foodwatch
.
De winnaar wordt op 3 oktober bekend gemaakt. foodwatch reikt dan de prijs uit bij het hoofdkantoor van de 'winnaar'.