Steeds minder loonstrookjes op de deurmat
31-12-2010
• leestijd 1 minuten
Steeds minder mensen krijgen hun loonstrookje thuisgestuurd. Bedrijven kiezen meer en meer voor de digitale variant, merkt salaris- en hrm-dienstverlener ADP. Vorig jaar verstuurde ADP nog 5 procent van de strookjes via internet. Eind december is dit aandeel ruim verdubbeld naar 12 procent, meldde het bedrijf vrijdag.
ADP verzorgt maandelijks de loonstrookjes van 1,4 miljoen Nederlanders en behoort daarmee tot de grootste loonstrookjesverwerkers van het land.
Al een paar jaar probeert ADP bedrijven voor de digitale loonstrook te porren. Pas de laatste tijd begint de animo te groeien, zei een woordvoerder van ADP. ,,Het is een trend dat bedrijven steeds meer digitaal doen. Het is efficiënter, goedkoper en maatschappelijk verantwoord omdat het minder papier kost en dus beter is voor het milieu.''
De afgelopen maand kreeg ADP een hausse aan telefoontjes van bedrijven die interesse hebben in de digitale loonstrook. Volgens de woordvoerder hebben de postbodestakingen veel werkgevers aan het denken gezet. ,,De trend om digitaal te gaan is hierdoor in een stroomversnelling geraakt.''
De digitale loonstrook staat nog in de kinderschoenen. Nu hebben mensen via een wachtwoord toegang tot de informatie die zij voorheen op hun papieren strookje konden vinden. ADP werkt aan een moderne variant van de digitale loonstrook, waarop beter te zien is hoe het salaris is opgebouwd, bijvoorbeeld met behulp van grafieken en verdere toelichtingen.
In de verdere toekomst zou er zelfs kunnen worden samengewerkt met andere instanties zoals pensioenfondsen en verzekeraars, zodat werknemers in een paar klikken inzicht hebben in hun gehele financiële situatie.
ANP