Steeds meer Nederlanders betalen contactloos
15-01-2015
• leestijd 2 minuten
Nederland is binnen Europa koploper wat betreft de groei in contactloze betalingen. Dat blijkt uit cijfers van MasterCard. Volgens MasterCard stijgt het gebruik van contactloos betalen het snelst in Nederland: in december vonden er meer dan 1,5 miljoen contactloze transacties plaats in Nederland.
10 miljoen Nederlanders
Het contactloos betalen logo vind je op steeds meer Maestro pinpassen die worden uitgegeven door Nederlandse banken. Inmiddels kunnen ruim 10 miljoen Nederlanders met hun pinpas op deze manier betalen.
Meer dan 55.000 winkels en bedrijven
Op steeds meer plekken kan contactloos betaald worden, nu kan dat bij meer dan 55.000 winkels en bedrijven.De verwachting is dat bijna 80% van alle betaalterminals in Nederland het komende jaar contactloos betalen kunnen accepteren.
Aanzienlijke groei
Contactloos betalen maakt wereldwijd een aanzienlijke groei door. Consumenten die een contactloze smartphone of betaalpas hebben, kunnen bij meer dan 2.8 miljoen winkellocaties wereldwijd afrekenen. Dat is een groei van 79% procent in vergelijking met het jaar daarvoor.
Vervanger contant geld voor kleine bedragen
Uit cijfers van MasterCard blijkt dat contactloos betalen fungeert als een vervanger van contant geld voor kleine bedragen: 74% van alle contactloze transacties zijn bestedingen onder de 7 euro. Contactloos betalen dient zich dan ook aan als de vervanger van de Chipknip.
Debit- en creditcardtransacties
De explosieve groei in contactloos betalen gaat gepaard met een toename in het aantal debit- en creditcardtransacties in winkels die beiden met ongeveer 8% groeien. Ook het aantal online transacties met de creditcard steeg met 14% ten opzichte van 2013.
Bedragen onder de 10 euro
Vooral betalingen in horeca, warenhuizen en transport groeiden hard, met name voor bedragen onder de 10 euro. “Door met Nederlandse banken en winkeliers te blijven investeren in innovaties als het contactloos betalen, kunnen we elektronische betalingen doen groeien met het oog op efficiëntie. Dit bespaart iedereen tijd en geld en komt de veiligheid van zowel winkelpersoneel als de maatschappij ten goede’’, aldus Marieke van Gijs, Business Development bij MasterCard.