Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
Sportschoolklant tevreden, behalve over opzeggen abonnement
26-03-2008
•
leestijd 2 minuten
•
74 keer bekeken
•
Een kilootje eraf, die zwembandjes weg en een betere conditie. Duizenden Nederlanders kiezen ervoor hun conditie en figuur bij te schaven in de sportschool. Maar wie eenmaal begint, komt er maar moeilijk vanaf. Want een abonnement afsluiten is één ding, maar het weer opzeggen is weer een heel ander, moeizaam, verhaal. Dat blijkt uit een enquête van Radio Kassa onder zo’n elfhonderd mensen.
Toch zijn de meeste ondervraagden wel dik tevreden over hun sportschool, als ze eenmaal lid zijn. Bijna 40 procent van de ondervraagden geeft de sportschool een 8.
Hoewel de meeste mensen tevreden zijn, zijn er toch ook wel kanttekeningen te plaatsen. Zo ergeren mensen zich er bijvoorbeeld aan dat er niet voldoende begeleiding is. Een kwart van de ondervraagden vindt de begeleiding in de sportschool onder de maat.
Ontevredenheid over faciliteiten en opzeggen abonnement
Maar de meeste klachten gaan over het abonnement dat mensen afsluiten en de opzegtermijn die daarbij hoort.
Ruim een derde van de ondervraagden vindt dat de prijs van het abonnement niet in verhouding is met de faciliteiten die de sportschool daarvoor aanbiedt. Veertig procent geeft aan dat het abonnement tussen de 31 en 45 euro per maand kost. En daarvoor mogen de meeste mensen onbeperkt fitnessen. 58 procent doet dat een tot twee keer per week.
Als het abonnement eenmaal is afgesloten, is het niet zo gemakkelijk er weer vanaf te komen, blijkt uit de enquête. Zo schrijft iemand ons: “Dat je 1 jaar lid moet zijn, vind ik erg lang. Stel dat het niet is wat je verwacht, dan zit je er al die tijd aan vast.” En iemand anders meldt: “De voorwaarden zijn veel te zwaar. De opzegtermijn is gelijk aan de duur van het abonnement dat je afsluit. Dat is in mijn sportschool minimaal 3 maanden. Tussentijds opzeggen kan niet.” Daarbij komt nog eens dat 23 procent van de ondervraagden aangeeft dat de sportschool nooit duidelijk heeft gemaakt wat de opzegtermijn is. En als die termijn is verstreken, wordt het abonnement stilzwijgend verlengd.
PvdA-kamerlid Martijn van Dam is al enige tijd bezig om juist daar een einde aan te maken. Hij vindt dat abonnementen niet meer stilzwijgend kunnen worden verlegend. Als het abonnement is afgelopen, moet het worden omgezet in een contract voor onbepaalde tijd, dat per maand kan worden opgezegd, zo vindt Van Dam. En dat geldt niet alleen voor sportscholen, maar ook voor bijvoorbeeld tijdschriften en telefoonabonnementen.
Brancheorganisatie werkt aan uniforme regels
De brancheorganisatie voor sportcentra Fitvak is ondertussen druk bezig met het opstellen van algemene leveringsvoorwaarden. Dat betekent dat elke, bij Fitvak aangesloten sportschool, dezelfde voorwaarden krijgt. Daarmee weten alle klanten meteen waar ze recht op hebben. En al ze het er niet mee eens zijn, kunnen ze een beroep doen op de algemene geschillencommissie. Fitvak hoopt dat de algemene voorwaarden er binnen een jaar zijn.