SP: loterij trekt lange neus naar minister
17-02-2009
• leestijd 2 minuten
De SP wil dat minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie opnieuw optreedt tegen de Sponsor Bingo Loterij. De fractie keert zich tegen een nieuwe reclamecampagne van de loterij, die lijkt op een eerdere actie die niet door de beugel kon.
Volgens Tweede Kamerlid Jan de Wit van de SP trekt de loterij hiermee ,,een lange neus'' naar Hirsch Ballin. ,,De minister moet niet met zich laten sollen. Maak duidelijk dat die loterijen moeten stoppen met het stalken van het publiek'', stelde hij maandag.
De Wit heeft de minister schriftelijk om opheldering gevraagd over de actie. Miljoenen Nederlanders kregen een brief waarin wordt gesuggereerd dat iedereen een thuisbioscoop krijgt en dat een op de vier 7.500 euro wint.
Hirsch Ballin maakte vorig jaar duidelijk dat een soortgelijke campagne van de Sponsor Bingo Loterij niet past in het restrictief kansspelbeleid. Ook had hij de loterij gevraagd met deze vorm van reclame te stoppen.
Volgens De Wit deugt de jongste campagne ook niet door de omvang ervan, de ,,opzettelijke onduidelijkheid'' in de communicatie en de vele tv-spotjes. De SP'er vindt dat aanbieders van loterijen zich aan de gedrags- en reclamecode van kansspelen moeten houden. Hij heeft herhaaldelijk gevraagd die code aan te passen, omdat aanbieders zich er nu volgens De Wit niets van aantrekken.
Een woordvoerster van de Goede Doelen Loterijen, waaronder de Sponsor Bingo Loterij valt, stelt in een reactie dat de reclameactie wel binnen de regels van het kansspelbeleid past. Alle opmerkingen die over eerdere campagnes zijn gemaakt, zijn volgens haar meegenomen in de huidige actie. Visueel lijkt de campagne op de vorige, maar inhoudelijk is het ,,veel minder concreet dan een jaar geleden''. Ook staan de actievoorwaarden achterop de brief, aldus de woordvoerster.
Bron: ANP