Sony wil 3D breed op de markt brengen
03-09-2009
• leestijd 1 minuten
Het Japanse elektronicaconcern Sony brengt volgend jaar een televisie op de wereldmarkt die driedimensionale beelden kan laten zien. De technologie zal ook worden gekoppeld aan andere producten van het bedrijf, zoals de Blu-rayspelers, de Playstation-spelcomputer en de Vaio-pc.
3D is al in opmars in de bioscoop. Het besluit van Sony om de techniek breed te introduceren, kan een sterke stimulans betekenen voor een doorbraak in de huiskamer. Onbekend is nog wat het eerste model, een HD-versie, gaat kosten.
In Japan verkoopt Hyundai al op kleine schaal 3D-tv's. Ook Panasonic en Samsung, twee grote concurrenten van Sony, zijn er mee bezig.
Philips staakte eerder dit jaar investeringen in de ontwikkeling van eigen 3D-televisies, omdat het nog lang zou duren voordat de technologie de huiskamer zou veroveren. Philips gebruikte een techniek waarbij geen speciaal brilletje nodig is om driedimensionale beelden te bekijken. Bij de nieuwe televisies van Sony zijn de brilletjes nog wel noodzakelijk.
De ontwikkeling van nieuwe technologieën is voor televisiefabrikanten van belang om de prijzen van tv's op niveau te houden. In Nederland is de gemiddelde verkoopprijs van platte televisies het afgelopen halfjaar hard gedaald. De vraag naar consumentenelektronica staat in het algemeen onder druk doordat consumenten door de economische neergang voorzichtiger zijn geworden met grote uitgaven. Veel fabrikanten, waaronder Sony, lijden daardoor verlies.
Sony maakte de introductie van 3D-tv's woensdag bekend op de IFA, een grote beurs voor consumentenelektronica in Berlijn. Donderdag presenteren allerlei andere grote elektronicafabrikanten, waaronder Philips, hun nieuwste snufjes.
Bron: ANP