Software-update legt weer pinverkeer plat
16-11-2011
• leestijd 1 minuten
In veel winkels in Nederland is het woensdag urenlang niet of nauwelijks mogelijk geweest om met de pinpas te betalen. Dat hebben betaalorganisatie Currence en de verwerker van elektronische betalingen Equens gemeld. De oorzaak van de storing was een technisch mankement naar aanleiding van een software-update, waardoor betaalautomaten er na iedere tiende transactie mee ophielden.
Storing
De storing begon woensdagmorgen bij circa 500 apparaten en breidde zich tot na middaguur verder uit naar enkele duizenden betaalautomaten. Rond 13.00 uur was de storing volgens Currence verholpen.
De maat is vol
Het is voor de derde keer in 2 maanden tijd dat winkeliers te maken hebben gehad met een storing. Voor Detailhandel Nederland is daarmee de maat daarmee ruimschoots vol. ,,Dit is nu de zoveelste keer'', verzucht een woordvoerder van de brancheorganisatie. ,,De storing van vandaag toont andermaal aan hoe afhankelijk het pinsysteem in Nederland is.''
Offline pinnen
Al eerder pleitte Detailhandel Nederland voor de invoering van offline pinnen, waarbij de betaalautomaten niet afhankelijk zijn van één systeem. ,,Want de oorzaak ligt weer bij een update waardoor winkeliers gedupeerd worden'', aldus de zegsman. ,,Het mag toch niet zo zijn dat dergelijke storingen na updates alsmaar voor rekening van winkeliers zijn.''
Juridische stappen
De brancheorganisatie gaf aan zich te beraden op juridische stappen tegen Equens, die volgens Detailhandel Nederland verantwoordelijk is voor de mankementen.
ANP