Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Sociale media vooral campagnemiddel voor traditionele partijen'

02-12-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Apps social media 930x520
Voor traditionele politieke partijen zijn Facebook en Twitter campagnemiddelen, geen manieren om met de kiezer in contact te komen. De nieuwere bewegingen als PVV en Forum voor Democratie (FvD) bleven na de verkiezingen wel actief op sociale media. Dat hebben de wetenschappers Nel Ruigrok en Wouter van Atteveldt onderzocht op verzoek van Trouw.

Verschil

Tussen het begin van het parlementaire jaar in september tot aan de verkiezingen op 15 maart zetten de partijen samen 5656 berichten op Facebook, met een piek kort voor de verkiezingen. In de (langere) periode na de stembusgang tot aan 20 november waren het er 3469, zo hebben Ruigrok en Van Atteveldt geturfd.

Meer bereik

Ook blijkt uit hun onderzoek dat na de verkiezingen FvD en PVV meer mensen wisten te bereiken dan de traditionele partijen: ze kregen relatief de meeste nieuwe mensen bij die berichten liketen of becommentarieerden. Voor 15 maart gold dat met name voor GroenLinks. Trouw/ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!