Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Sociale media verraden bijstandfraudeurs

08-09-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
geld_77.jpg
Tien Nederlandse gemeenten, waaronder Amsterdam en Utrecht, zetten onderzoeksbureaus in die met speciale software sociale netwerken als Hyves, Twitter en Facebook scannen om bijstandfraudeurs op te sporen. De software scant de sociale netwerken op 'verdachte' termen als vakantie of auto. In zeventig van de tot nu toe honderd onderzochte dossiers werden verdachte zaken gevonden.
Bijstandsuitkering
De honderd dossiers die onderzocht werden, waren van mensen die een bijstandsuitkering hebben of hadden en weigeren hun schuld af te lossen en van wie de verblijfplaats niet bekend was. Via sociale media verraden ze zelf vaak waar ze zich bevinden en waaraan ze hun geld besteden.
Bruikbare informatie
Volgens Wilfred van Roij van onderzoeksbureau Com Connect is er op sociale netwerken als Facebook altijd wel bruikbare informatie te vinden. Het hoeven niet eens de fraudeurs zelf te zijn die een aanwijzing online zetten. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat de buurvrouw twitter dat de buurman een nieuwe auto heeft. Ook dat is weer een aanknopingspunt. Bron: AD
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor