Sociale media kleuren ook oranje
05-07-2010
• leestijd 1 minuten
Ook digitale sociale netwerken in Nederland hadden vrijdag last van oranjekoorts. Het vriendennetwerk Hyves zag het effect van de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Brazilie. ,,Onze alarmbellen in het systeem gingen rinkelen toen Nederland scoorde. Het aantal pageviews per seconde daalde zo sterk dat onze server dacht dat het systeem eruit lag'', vertelt een woordvoerder van Hyves.
Vlak na het doelpunt van Wesley Sneijder gingen de alarmbellen bij Hyves weer rinkelen. ,,Het verkeer op de site steeg toen explosief'', aldus de zegsman. ,,Honderden berichten per seconde werden op Hyves geplaatst met teksten over wat mensen van de wedstrijd vonden.''
Ook daags na de wedstrijd is de wedstrijd nog een hot item op internet. Op Hyves zijn de meest besproken onderwerpen Nederland-Brazilië, naar de halve finale, 2-1, Ooijer en Sneijder. Op Twitter is Hup Holland Hup nog steeds een tending topic. Tijdens de wedstrijd juichtten mensen massaal mee met het Nederlands elftal. Gevolgd door #wk2010 of #nedbra uitten twitteraars hun vreugde met kreten als GOAL en JAAAAAA!
Bron: ANP