'Sociale kloof op internet steeds groter'
13-11-2014
• leestijd 2 minuten
Hoger opgeleiden gebruiken op het internet vooral toepassingen die hun maatschappelijke positie verbeteren, lager opgeleiden gebruiken het internet meer als entertainmentmedium en om bijvoorbeeld te chatten of te gamen. "Maar daar kom je niet zoveel verder mee in de maatschappij", aldus hoogleraar communicatiewetenschap Jan Van Dijk van de Universiteit Twente (UT). Hij deed onderzoek naar het gebruik van het internet door lager en hoger opgeleiden en heeft het over een 'informatie-elite'.
Kloof
97 procent van de Nederlanders heeft toegang tot internet, maar dat neemt volgens Van Dijk niet weg dat er een grote kloof is tussen hoger en lager opgeleiden op het internet. Deze kloof is de afgelopen jaren volgens hem alleen maar toegenomen.
Betere banen
Hoger opgeleiden volgen online opleidingen, consumeren veel nieuws en gebruiken het internet om te netwerken. "Daardoor krijgen ze betere banen, een hoger inkomen, hebben ze betere contacten. Ze kunnen ook beter dingen kopen en verkopen", aldus Van Dijk.
Hoogopgeleiden kijken vaker serieuze filmpjes
"Zowel hoog- als laagopgeleiden kijken filmpjes op YouTube", volgens Van Dijk. "Maar laagopgeleiden kijken vooral grappige filmpjes, terwijl hoogopgeleiden vaker serieuze filmpjes kijken waar ze wat van leren en ook over discussiëren."
Stuk aantrekkelijker
Volgens Van Dijk is er wel wat te doen aan de sociale ongelijkheid op het internet, bijvoorbeeld door onderwijs, ook voor mensen die al van school af zijn. Toepassingen kunnen ook een stuk aantrekkelijker gemaakt worden. "Door begrijpelijke taal op overheidssites bijvoorbeeld, of door informatietoepassingen aan te bieden in spelvorm. Zo worden ze toegankelijker voor lager opgeleiden." ANP