Snelle treinen Fyra komen nu echt
11-01-2011
• leestijd 2 minuten
Als alles goed gaat, begint Fyra, de hogesnelheidsdienst van NS Hispeed, vanaf eind dit jaar met de eerste echt snelle treinen te rijden. Dat maakte NS Hispeed dinsdag bekend.
In de oorspronkelijke plannen hadden de snellere treinen al jaren over het hogesnelheidspoor moeten rijden, maar door vertragingen bij zowel de oplevering van de hogesnelheidslijn als de leverantie van de Italiaanse treinen gebeurt dat pas vanaf eind dit jaar.
December
NS Hispeed zegt dat de eerste zogenoemde V250-trein van AnsaldoBreda in de zomer officieel overhandigd wordt, waarna proefritten worden gehouden. Eerst zonder en dan met passagiers. ,,Als het aan ons ligt rijden in december van dit jaar de eerste hogesnelheidstreinen van Fyra samen met Thalys over de HSL'', aldus NS Hispeed. De snelle treinen worden gefaseerd ingevoerd.
In totaal krijgt NS zestien V250-treinen en de Belgische spoorvervoerder NMBS drie. ,,In 2012 zouden alle treinen in de dienstregeling moeten rijden'', zei commercieel directeur Maarten Spaargaren van NS Hispeed.
Tijdwinst
Met de komst van de nieuwe treinen boeken reizigers weer iets meer tijdwinst en rijden de Fyratreinen van Schiphol voortaan door naar Antwerpen en Brussel. De Fyra, die nu nog met tijdelijke treinen rijdt, zal vanaf april ook twee keer per uur Breda aandoen. Op dat moment zal de exploitant bekijken of de toeslagen die berekend worden voor het reizen met de snellere trein ,,aansluiten bij de verwachtingen van de klant''. Er is veel gemopper over de hoge toeslagen.
Thalys, de hogesnelheidstrein die rijdt tussen Amsterdam en Parijs, had in 2010 na aanloopproblemen een goed jaar. Sinds december 2009 rijdt Thalys ook over de HSL. In het begin had de dienst te kampen ,,met kinderziektes''. Inmiddels is de frequentie opgevoerd naar tien ritten per dag en zitten de treinen volgens NS Hispeed ,,gemiddeld vrijwel allemaal vol''.
Het internationale treinvervoer profiteerde het afgelopen jaar van de ellende van de luchtvaart. Zowel tijdens de aswolk als de sneeuwval namen veel reizigers de trein in plaats van het vliegtuig. ,,Ten tijde van de aswolk verkochten we het dubbele aantal kaartjes van normaal.''
ANP