Kassa

Snelheidsboete? Dit zijn de actiefste flitspalen en trajectcontroles van Nederland

  •  
14-06-2022
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
12775 keer bekeken
  •  
flitspaal_goudsepoort_20220614

Ben jij benieuwd waar de actiefste trajectcontroles en flitspalen van Nederland zich bevinden en waar de kans op een snelheidsboete het grootst is? Vergelijkingsplatform Independer heeft cijfers over 2021 van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) geanalyseerd. Vijf gemeentes zijn samen goed voor een kwart van het totale aantal bekeuringen. We bespreken de belangrijkste uitkomsten.

Om te beginnen de cijfers. Vorig jaar werden er maar liefst 6,7 miljoen snelheidsboetes uitgeschreven in Nederland, ook al was de drukte op de weg nog niet op het niveau van voor corona, zoals blijkt uit statistieken van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) hadden op 1 januari 2022 ruim 11 miljoen Nederlanders een rijbewijs, dus het aantal vorig jaar uitgeschreven bekeuringen is naar verhouding behoorlijk fors.

Maar in 'slechts' 80.000 gevallen betrof het boetes voor mensen die meer dan 30km/u te hard reden. Gemiddeld werd er 8km/u te hard gereden. En niet overal wordt even intensief gecontroleerd en geflitst, zo blijkt uit onderzoek.

In welke gemeenten worden de meeste snelheidsovertredingen geconstateerd?

Uit het onderzoek blijkt dat er in vijf Nederlandse gemeenten zó veel overtredingen worden geconstateerd dat ze gezamenlijk goed zijn voor een kwart van het totale aantal snelheidsboetes.

Dit is de top vijf, met daarachter tussen haakjes het aantal snelheidsboetes dat vorig jaar is uitgeschreven:

  • Stichtse Vecht (511.630)
  • Rotterdam (376.632)
  • Haarlemmermeer (327.632)
  • Utrecht (318.020)
  • Amsterdam (220.028)

De gemeente Stichtse Vecht staat bovenaan omdat de trajectcontrole op de A2 veel voertuigen heeft geregistreerd die de snelheidslimiet van 100km/u overschreden. Deze snelweg loopt dwars door de gemeente, vandaar de hoge score.

Waar wordt het hardst gereden en waar zijn de boetes hoger?

Gemiddeld bedraagt de snelheidsoverschrijding op basis waarvan een boete is uitgedeeld zoals gezegd 8km/u. Maar er zijn provinciale schommelingen.

In deze drie provincies wordt harder gereden dan gemiddeld. Tussen haakjes staat de gemiddelde snelheidsoverschrijding die in deze provincie is waargenomen:

  • Flevoland (gemiddeld 9,7 km/u te hard)
  • Drenthe (gemiddeld 9,1 km/u te hard)
  • Groningen (gemiddeld 9,1 km/u te hard)

En hoe harder je rijdt, hoe groter de kans dat jouw rijgedrag als 'roekeloos' wordt bestempeld en je zelf opdraait voor de schade als de verzekeraar deze succesvol op jou tracht te verhalen.

Auto-expert Menno Dijks van Independer verwoordt het als volgt:

"Als je een ongeval veroorzaakt zal de tegenpartij schadeloos worden gesteld. Ook als je te hard rijdt. Maar bij 'roekeloos' gedrag, gedrag waarbij je een groot risico op schade voor lief neemt, kan de verzekeraar de schade op jou verhalen. Bijvoorbeeld bij rijden onder invloed of veel te hard rijden. Daar is geen harde grens voor maar zal van geval tot geval worden beoordeeld."

Verschillen op lokaal niveau nóg groter

Op lokaal niveau zijn de verschillen nóg groter dan op provinciaal niveau. In deze vijf gemeenten wordt gemiddeld het hardst gereden:

  • Koggenland, Noord-Holland (gemiddeld 22,7 km/u te hard)
  • Waadhoeke, Friesland (gemiddeld 13,5 km/u te hard)
  • De Wolden, Drenthe (gemiddeld 13,1 km/u te hard)
  • Bodegraven-Reeuwijk, Zuid-Holland (gemiddeld 13 km/u te hard)
  • Heerde, Gelderland (gemiddeld 11,5 km/u te hard)

Strafbeschikking na hoge snelheidsovertreding

Zoals gezegd is er 80.000 keer een snelheidsboete uitgeschreven voor een snelheidsovertreding van meer dan 30 km/u. In deze gevallen kun je zowel binnen als buiten de bebouwde kom een strafbeschikking krijgen als deze overtreding is waargenomen. Op de snelweg geldt dat bij een geconstateerde snelheidsovertreding van meer dan 40 km/u.

En dat heeft mogelijk grote gevolgen voor jouw autoverzekering.

Menno Dijks van Independer: "Dat moet je de volgende acht jaar melden bij het aanvragen van een andere verzekering. Als je bijvoorbeeld een andere auto koopt of wilt overstappen naar een goedkopere verzekering. Verzekeraars kunnen je dan weigeren omdat je een 'groter moreel risico' vormt voor de verzekeraar. Je kunt je dus minder gemakkelijk verzekeren in de toekomst."

Meest actieve flitspalen in Nederland

Er is ook een overzicht gemaakt van de meest actieve flitspalen in Nederland. Dit zijn de tien meest actieve (met tussen haakjes het aantal vastgelegde overtredingen)

  • 3753 Gouda FIP DHG-HL Goudse Poort richting A12 Gouda (Gouda, Zuid-Holland: 46.264 boetes)
  • 3480 Goeree-Overflakkee FIP RTD-RR N57 Provincialeweg t.h.v. hmp 23,9 Oost (Goeree-Overflakkee, Zuid-Holland: 32.582 boetes)
  • 4014 Stichtse Vecht FIP MN-UT N201 (Stichtse Vecht, Utrecht: 31.422 boetes)
  • 3683 Papendrecht FIP RTD-ZHZ N3 Noord (Papendrecht, Zuid-Holland: 31.112 boetes)
  • 3453 Westland FIP DHG-HL N211 Wippolderlaan West (Westland, Zuid-Holland: 30.665 boetes)
  • 3752 Gouda FIP DHG-HL Goudse Poort richting Centrum Gouda (Gouda, Zuid-Holland: 29.337 boetes)
  • 3845 Waddinxveen FIP DHG-HM N207 Zuid (Waddinxveen, Zuid-Holland: 28.746 boetes)
  • 3450 Delft FIP DHG-HL N470 Kruithuisweg Oost (Delft, Zuid-Holland: 28.069 boetes)
  • 3065 Putten FIP ON-GNO N303 (Putten, Gelderland: 25.123 boetes)
  • 3232 Westland FIP DHG-HL N211 Delft (Westland, Zuid-Holland: 23.553 boetes)

Benieuwd naar de volledige onderzoeksresultaten van Independer, inclusief interactieve kaarten?

Volg dan onderstaande link.

Bron: CBS / Independer / Nationaal Dataportaal Wegverkeer (Bijschrift foto: een flitspaal aan de Goudse Poort te Gouda, de meest actieve flitspaal van Nederland)

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (6)

hendrikus-a
hendrikus-a15 jun. 2022 - 12:56

Laten we overstappen naar 100 km/uur voor 24 uur en vrachtauto's naar 75 km/uur , ook 24 uur. Dan ook meer controle. Resultaat: Minder vervuiling, rustig rijden,en je went eraan als je dat in de avond en nacht ook doet, minder ongelukken, geld bespaart op brandstof, banden , slijtage , enz.. Ja, we komen enkele minuten later aan. Wat dan nog?

1 Reactie
ftm
ftm27 jun. 2022 - 18:17

Uit uw reactie maak ik op dat u niet (meer) werkt. Dus een beetje aansukkelen deert u waarschijnlijk niet. Òf u heeft geen auto (meer), dat kan natuurlijk ook. Maar er zijn mensen die dagelijks hard (en lang) moeten werken meneer hendrikus, mensen die onder tijdsdruk staan, ook al om het geld te vergaren waarvan premies en belastingen moeten worden betaald waaruit uitkeringen, wegen, onderwijs, defensie etc etc worden bekostigd, en van wat er overblijft: het levensonderhoud voor hun gezin. Het gaat niet aan anderen voor te schrijven dat het niet erg is als zij ergens (te) laat komen als ze niet even door kunnen kachelen, althans wat harder dan het kruiperige 100 km zodra de files enigszins zijn opgelost,

al-freddy
al-freddy15 jun. 2022 - 12:08

Het verbaasd mij toch elke dag, dat mensen niets hebben opgepakt van Defensief/milieuvriendelijk (HNR) autorijden en klagen over de hoge brandstofkosten. Mensen zouden dan toch niet steeds gasgeven en remmen op de autosnelweg? 15 % brandstof gooien ze weg €€€€€ of $$$. De heer de Jager zou kunnen weten, dat 5 km te hard rijden, bijvoorbeeld binnen een 30 km zone, het verschil is, nog op tijd stoppen voor een kindje, of het kindje dood rijden. Reactietijd + Remweg is stopafstand. Bij 10 km/u te hard rijden, leg je 2,78 meter meer af per seconde. Je begint met remmen dus bijna 3 meter later als dat nodig is. De impact van de klap is dus geen 5 km/u, maar is veel hoger omdat je veel later pas gaat remmen. De vraag is dan, is iemand die 10 km/u te hard rijdt, een verkeerscrimineel? Bij 36 km/u leg je 10 meter per seconde af. Dan sta je aan de andere kant van een gemiddelde kruising. Natuurlijk kan ik op zaterdagochtend om 06:30 uur op diverse autosnelwegen veilig 130 km/u rijden. Maar ik wil die bon niet. Als ik dan op de cruise control 103 km/u (101 km/u echt) rijdt, en ik wordt ingehaald door iemand die 10 km/u te snel rijdt, kan ik vaak niet met dezelfde snelheid een vrachtauto inhalen. Ik moet dan onnodig afremmen. En dat heeft effect op de stikstofuitstoot. Daar moeten de boeren dan alleen onder lijden. Voor mij is het dus geen muggenzifterij. Laat iedereen zich dus aan de aangegeven snelheid houden. Dat is wel zo veilig en sociaal. En kijk op de weg en in de spiegels graag.

1 Reactie
ftm
ftm27 jun. 2022 - 18:28

Ik merk al meneer Freddie, u rijdt niet (meer) voor uw werk, dus maakt het voor u niet uit dat u een beetje voortsukkelt in plaats van dat u moet doorrijden omdat u voor uw werk ergens op tijd moet zijn. Ja, die 10 km is inderdaad muggezifterij. Er zullen allemaal argumenten (zie boven) naar voren te halen zijn waarom men langzaam zou moeten rijden. Om die reden zouden mensen nog beter allemaal 50 km/u op de snelweg moeten rijden en 25 in de bebouwde kom. Je wordt dan wel ingehaald door fietsers, maar ja, Nog beter voor verkeersveiligheid, klimaat, stikstof, nietwaar? Bovendien kan de gemeente Amsterdam zijn begroting nog wat meer spekken met boetes voor mensen die 10 km te hard rijden, Maar is autorijden dan nog wel plezierig? Komen we dan ergens nog wel en lopen de wegen dan niet volslagen vast met achter elkaar kruipende auto's? Stapt u dan zelf ook nog graag in uw auto?

t.de.jager
t.de.jager15 jun. 2022 - 9:56

Bijna 10 km te hard is toch muggezifterei.

1 Reactie
JanvanGent
JanvanGent15 jun. 2022 - 14:41

Dat is geen muggenzifterei. Als je 110 echte km/uur hebt gereden dan stond er waarschijnlijk 120 op de teller van je auto. Rij gewoon met de stroom mee, haal op een 2-baans 100 km -weg niet in en je komt veilig een nauwelijks later thuis.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!