Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Smartbar Media Markt lost technische problemen toch niet zo magisch op

24-09-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1045 keer bekeken
  •  
600x275_mediamarkt.png
De Media Markt adverteert sinds kort met de Smartbar: een plek waar je terecht kunt met al je technische vragen, en waar je hulp kunt krijgen bij installaties en instellingen. De reclame doet vermoeden dat het een magische plek is: problemen worden met een druk op de knop opgelost. Maar is dat eigenlijk wel zo? Kassa ging op onderzoek uit. We bezochten drie verschillende filialen van de Media Markt met een aantal technische vragen.
Twee technische problemen
Samen met het online platform Tweakers ontregelen we een oude laptop. Door het werkgeheugen van de laptop los te klikken, zal deze nog wel aan gaan maar niet meer functioneren. Volgens Tweakers is een los werkgeheugen gemakkelijk te verhelpen: je maakt een schroefje los, klikt het werkgeheugen vast en voilà: je laptop doet het weer. Ook maken we de Wifi-antenne los. Ook dat is een probleem dat gemakkelijk op te lossen zou moeten zijn.
Het tweede technische probleem dat we hebben voorgelegd aan de Smartbar was een smartphone met een beschadigde software-update. Door een downloadfout kan de telefoon zijn software niet updaten, waardoor hij niet naar behoren functioneert.
"Thuis even proberen"
Geen van de door ons voorgelegde problemen is door de Media Markt aan de Smartbar opgelost. In het geval van de laptop was het enige wat de ‘Smartbar Wizard’ voor ons kon doen, de laptop opsturen naar de fabrikant. Slechts een van de drie gevraagde medewerkers noemde een los werkgeheugen als mogelijk probleem, maar daar kon hij vervolgens niets aan verhelpen.
Ook het probleem met de smartphone werd niet opgelost. De telefoon hebben we aan twee medewerkers voorgelegd. Beide medewerkers raadden ons aan de telefoon thuis aan de lader te leggen, en het daar opnieuw te proberen. Het probleem werd niet aan de balie verholpen. En dat terwijl dat wel beloofd wordt in de reclame.
Reactie Media Markt
Na ons onderzoek hebben we contact opgenomen met de Media Markt voor een reactie. Via een e-mail laat het bedrijf weten: “Medewerkers van de Smartbar beperken zich tot reparaties waarbij het toestel niet geopend hoeft te worden. Onze Smartbars zijn namelijk geen geautoriseerde servicecentra. Alleen ons geautoriseerde Servicecentrum mag een toestel openen zonder dat de consument zijn aanspraak op garantie verliest. Vandaar dat de medewerkers zich vooral bezighouden met hulp bij installatie en instellingen”.
Dat het probleem met de telefoon niet verholpen werd, vind ook de Media Markt opmerkelijk. “Het feit dat het probleem met de smartphone niet verholpen kon worden, verbaast ons. De Smartbar is immers uitgerust met speciaal daarvoor bestemde software. We zullen dit nader onderzoeken en indien nodig onze procedures aanpassen”.
Klik hier voor de volledige reactie van de Media Markt.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!