Sloopregeling helpt industrie, niet milieu
16-09-2009
• leestijd 1 minuten
Sloopregelingen voor auto's lijken vooral bedoeld om autoproducenten en dealers door een moeilijke periode te helpen, want de gevolgen voor het milieu zijn klein. Dat schrijft het Centraal Planbureau (CPB) in de Macro Economische Verkenning, die het kabinet op Prinsjesdag presenteerde.
De sloopregelingen in diverse landen worden wel als milieusubsidie gepresenteerd, maar het positieve effect op het milieu zal beperkt zijn. Nieuwe auto's zijn de laatste jaren slechts een paar procent zuiniger geworden en dus is ook de uitstoot van stoffen in de lucht slechts weinig afgenomen. Bovendien zouden de oude auto's toch wel een keer ingeruild worden, waardoor de milieuwinst zich beperkt tot een klein aantal jaren. Daar staan ongunstige milieueffecten tegenover die samenhangen met een kortere levensduur van de auto's. Dat leidt immers tot extra uitstoot bij productie en transport van nieuwe auto's en bij de sloop van de oude auto's, redeneert het CPB.
Bovendien ontvangen de mensen die langdurig in een oude, vieze auto hebben rondgereden nu een bonus, terwijl mensen die eerder overstapten in een milieuvriendelijke auto die bonus mislopen. De vervuiler betaalt niet, maar wordt beloond, concludeert het planbureau.
Het CPB denkt ook dat de sloopregelingen in het buitenland belangrijker zijn voor de Nederlandse economie dan die in eigen land. Nederland heeft geen auto-industrie, maar levert wel veel onderdelen aan buitenlandse autofabrieken.
Bron: ANP