Sloopregeling beleeft rustige start
02-06-2009
• leestijd 2 minuten
De sloopregeling heeft de afgelopen dagen niet geleid tot een enorme toeloop bij de autodealers. Het warme weer speelde de dealers daarbij parten. Als mensen hun oude auto willen inruilen, gaat de voorkeur voor een nieuwe auto uit naar een occasion, zeggen ze.
De sloopregeling, die kopers van een auto 750 tot 1750 euro kan opleveren, maakte vrijdag haar debuut. Veel autodealers besloten daarop hun bedrijf op Tweede Pinksterdag open te gooien. Zo ook Pouw in Zwolle. Verkoper Huub van Jaarsveld weet niet of hij het volgend jaar weer doet. Zo'n tien mensen bezochten de Volkswagen- en Audi-dealer, onvoldoende om goed zaken te doen, zo stelde hij maandag.
,,Mensen zijn er in mijn beleving nog niet heel erg mee bezig'', zei Van Jaarsveld over de sloopregeling. ,,Ze hebben er wel iets van gehoord, maar vaak hebben ze alleen maar de klok horen luiden.''
Pieter Ponder van dealerbedrijf Van den Udenhout in Den Bosch merkt wel ,,duidelijk belangstelling''. Twee derde van de bezoekers heeft gevraagd naar de sloopregeling, aldus de commercieel manager. De eerste orders heeft zijn dealerbedrijf ook al binnen,
Toch speelt de slooppremie niet de belangrijkste rol om potentiële kopers over de streep te trekken. Autofabrikanten bieden ook extra kortingen. De dealers zetten daarbij vooral in op tweedehandsauto's, waar nu de meeste belangstelling voor is. ,,Deze auto's vallen in de categorie van rond de 10.000 euro, een bedrag dat mensen nog wel willen besteden aan een auto'', aldus Van Jaarsveld.
Beide dealers verwachten niet dat de sloopregeling een enorme stimulans zal betekenen voor de autoverkoop, die de afgelopen maanden hard is gedaald in Nederland. Daarvoor is de geboden de premie te laag, zeggen ze. Ook merken ze dat consumenten en bedrijven nog steeds terughoudend zijn met de aanschaf van nieuwe auto's.
,,De markt is erg benauwd'', aldus Van Jaarsveld. Zijn collega Ponder vreest na de zomervakantie zelfs weer voor een verslechtering van de markt. ,,Je hoort nu al dat bedrijven na de bouwvak geen werk meer hebben. Dit betekent dat de werknemers straks ook geen geld meer hebben.''
Bron: ANP