Sloopregeling: 750 tot 1000 euro voor de oude auto
03-04-2009
• leestijd 3 minuten
Bezitters van een personenauto die een nieuwer en schoner exemplaar aanschaffen, kunnen op een slooppremie rekenen van 750 of 1000 euro. Voor oude bestelauto's geldt een premie van 1000 of 1750 euro.
Bezitters van een personenauto die een nieuwer en schoner exemplaar aanschaffen, kunnen op een slooppremie rekenen van 750 of 1000 euro. Voor oude bestelauto's geldt een premie van 1000 of 1750 euro.
Milieuminister Jacqueline Cramer en de autobranche zijn het eens geworden over zo'n sloopregeling. Zij bezegelden de deal vrijdag op de AutoRAI in Amsterdam.
De PvdA-bewindsvrouw had het over een ,,schoneluchtpremie'', omdat de nadruk ligt op het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen zoals fijn stof en stikstofoxiden, niet zozeer op die van CO2.
De autobranche zit te springen om een sloopregeling. De verkoop van auto's keldert door de recessie. De premie zou het voor mensen aantrekkelijker moeten maken om hun wagen in te ruilen voor een nieuwer exemplaar. De partijen verwachten dat 100.000 oude auto's en bestelauto's worden ingeruild.
Vorige week liet het kabinet weten als onderdeel van het crisispakket 65 miljoen euro uit te trekken voor een sloopregeling. De branche en andere organisaties zoals verladersorganisatie EVO begonnen te morren dat het te weinig was.
De overheidsbijdrage blijft 65 miljoen euro. RAI Vereniging, Bovag en AutoRecycling Nederland (ARN) dragen 20 miljoen bij uit het fonds van ARN. De autobranche heeft daarnaast nog 10 miljoen euro achter de hand. Het fonds wordt 'gevoed' door de verwijderingsbijdrage die kopers betalen.
Tot 1 januari 2007 was dat 45 euro voor een personenauto en sindsdien is dat 15 euro. Natuur en Milieu vindt het prima dat er nu een sloopregeling komt waardoor ,,de meest vervuilende auto's hopelijk verdwijnen'', maar zij vindt dat de branche te weinig bijdraagt. ,,De verwijderingsbijdrage is nu 15 euro op een auto en 17 euro op een koelkast. Wij stellen voor dat die bijdrage weer omhooggaat naar 45 euro.''
De slooppremieregeling gaat zo snel mogelijk van start en eindigt als het budget op is, aldus Cramers ministerie. Volgende week gaat een website (nationalesloopregeling.nl) in de lucht met informatie voor de consument.
Voor personenauto's op benzine van voor 1990 bedraagt de premie 750 euro, voor wagens uit de bouwjaren 1990 tot en met 1995 geldt een premie van 1000 euro. Dieselauto's van voor 2000 leveren ook 1000 euro op. Bestelauto's brengen afhankelijk van het gewicht tot 1750 euro op.
Reactie autobranche: 'We hebben in ieder geval een regeling'
De auto- en sloopbranche zijn bij monde van de RAI, Bovag en ARN blij dat Nederland zich binnenkort kan scharen in het rijtje landen dat een sloopregeling voor oudere auto's kent. Het bedrag dat het kabinet voor de regeling uittrekt is weliswaar lager dan waar de branche op had gehoopt ,,maar we hebben in ieder geval een regeling''.
Het bedrag dat de branche zelf voor de regeling uittrekt is ook lager geworden dan zij oorspronkelijk had toegezegd. ,,We hebben dat naar rato aangepast'', zei een woordvoerder van de RAI. In de oorspronkelijke plannen vroeg de branche van het kabinet 130 miljoen euro en zou de bedrijfstak 30 miljoen euro bijleggen. Nu is dat respectievelijk 65 miljoen euro en 20 miljoen euro geworden.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland geldt de regeling in Nederland bij de aanschaf van een benzineauto vanaf 2001 of een dieselauto met een op de fabriek ingebouwd roetfilter en dus niet uitsluitend bij de aanschaf van nieuwe auto's.
Website
Bron: ANP