De Bosgouwruiters uit Boskoop, acht amazones op Friese paarden, zijn nu drie jaar aan het trainen en ze treden af en toe op. Tijdens zo’n optreden willen ze er natuurlijk pico bello uit zien. Daarom koopt Cora, actief lid van de Bosgouwruiters, in januari nieuwe slipjassen voor de hele groep.
Cora bestelt de jassen, negen stuks, bij een webwinkel gespecialiseerd in feest- en carnavalsartikelen. De jassen kosten € 29,95 per stuk. Als Cora de jassen opgestuurd krijgt, en er één aantrekt, valt ‘ie behoorlijk tegen…. De naad aan de achterkant zit niet in het midden, ze vallen slordig en de stof is dun en kreukelig. Cora besluit de jassen terug te sturen binnen de zeven dagen zichttermijn. Ze ontbindt dus de koop en volgt hierbij precies de instructies op zoals die op de website staan.
Maar de webwinkel geeft niet thuis. En het argument is: “de jassen zijn speciaal voor u besteld, en daarom kunt u ze niet terugsturen.” Cora neemt nog verschillende keren contact op met het bedrijf, per telefoon, mail en zelfs per aangetekende brief. Maar de winkel blijft bij zijn standpunt. En als Cora de jassen retour stuurt, krijgt ze de jassen gewoon weer teruggestuurd! En dus rijden de dames nog steeds gewoon in hun saaie zwarte t-shirts en zitten ze opgezadeld met jassen die ze nooit dragen.
De Belbus schakelt Ank van Heeringen in, jurist bij de
Nederlandse Thuiswinkel Organisatie
. En Ank concludeert dat de Bosgouwruiters wel degelijk in hun recht staan. Als spullen speciaal op maat gemaakt zijn, heb je als consument niet het recht het één en ander terug te sturen. Maar ‘speciaal besteld’ is geen argument. Samen met Cora gaat Ank naar de webwinkel in Lierop. En na een flinke discussie worden de jassen ingenomen en krijgen de Bosgouwruiters hun geld terug!
De Belbus is te bereiken via Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Maar u kunt ook mailen naar
belbus@vara.nl.
Zie hieronder deel II van het filmpje waarin Cora, samen met de jurist, verhaal gaat halen bij webwinkel.