Slimme auto's een uitkomst?
14-05-2011
• leestijd 2 minuten
Auto’s worden steeds slimmer. Ze kunnen bijvoorbeeld voor je inparkeren of remmen als je te dicht op je voorligger komt. Ook waarschuwen deze auto’s als je van de rijbaan dreigt af te raken of als er verkeer in je dode hoek zit. In dure auto’s zit dit al langer ingebouwd, maar sinds kort biedt de Ford Focus het ook allemaal aan, wat te zien is in tv-commercials. Die auto kan zelfs verkeersborden herkennen.
Heel handig zou je zeggen, dus Kassa heeft uitgeprobeerd of we in de toekomst met onze armen over elkaar achter het stuur kunnen zitten.
Hoe intelligent is de Ford Focus?
Hoe `intelligent` deze auto precies is, kunt u
hier
nalezen. Hoe `intelligent` deze auto precies is, kunt u hier nalezen. De Ford Focus doet tijdens de testrit van Kassa niet alles wat de fabrikant belooft. Zo herkent de auto lang niet alle verkeersborden, maar de auto maakte wel zelf een noodstop voor de stilstaande voorligger. Voor ons testpersoon, een oudere dame, waren al die elektronische waarschuwingen en knopjes vooral wat teveel van het goede. Het leidde haar af en ze raakte er een beetje door in de war, ze heeft meer tijd nodig om er allemaal aan te wennen.
Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland
vindt het in principe zinnige toevoegingen die de verkeersveiligheid verhogen. Er bestaat weliswaar de kans dat men teveel gaat vertrouwen op het systeem, maar de bestuurder is de zwakke schakel in tegenstelling tot de techniek. De meeste mensen denken volkomen onrecht dat ze heel goed autorijden, dus deze systemen zijn op zich een heel goede achterwacht.
Maar als dit soort elektronische extra’s teveel aandacht opeisen, omdat ze bijvoorbeeld ingewikkeld zijn, teveel informatie geven of teveel verschillende soorten waarschuwingen afgeven, doen ze juist afbreuk aan de verkeersveiligheid omdat ze het risico verhogen dat het de bestuurder juist afleidt. Het is wel heel lastig om de grens aan te geven wanneer het te veel aandacht opeist en wanneer het juist de verkeersveiligheid verhoogt.
Autofabrikanten moeten dit soort elektronische veiligheidssystemen eigenlijk zo maken dat het de bestuurder ondersteunt, maar nimmer afleidt. Het moet dus helder zijn in het verschaffen van de juiste informatie, simpel te bedienen en eventueel uit te schakelen. Veilig Verkeer Nederland vindt verder dat het op een gestandaardiseerde wijze door de verschillende automerken zou moeten worden ontwikkeld, maar dat is nu niet het geval, in iedere auto werkt het weer net iets anders. Als het uniform zou werken, kan het ook meegenomen worden in de rijopleiding, want het vergt enige gewenning voor de bestuurder.
Als u bent ingelogd, kunt u hieronder meediscussiëren.