Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Sligro: consument houdt hand op knip

27-01-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
geld_groot_23.jpg
De Nederlandse consument houdt nog steeds de hand op de knip. Scherpe concurrentie op de prijzen maakt het voor groothandelaar en supermarkconcern Sligro moeilijk de markt te voorspellen en de hogere kosten voor grondstoffen door te berekenen aan klanten.
Met name de groothandeltak (Foodservice), die diensten levert aan onder meer horeca, heeft grote klappen gehad. Consumenten zijn minder buiten de deur gaan eten of laten zich minder verleiden een snack te kopen bij een tankstation. Volgens Sligro is deze markt in de afgelopen crisisjaren met ongeveer 8 procent gekrompen. Het bedrijf verwacht voor 2011 geen verdere afname, maar het herstel zal heel langzaam zijn.
De supermarkten van Sligro (EM-Té) doen het op zich goed, maar zijn nog een relatief klein onderdeel van het bedrijf. De supermarkten (Foodretail) dragen ongeveer 14 procent bij aan het totale bedrijfsresultaat. ,,Foodretail moet nog verder tot volle wasdom komen.''
Volgens Sligro zit het afwachtende consumentengedrag vooral ,,tussen de oren''. Het bedrijf ziet economische omstandigheden en vooruitzichten die geen aanleiding zouden moeten geven voor dergelijk gedrag.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor