Het is al weer bijna een jaar geleden dat goede vrienden Jan van Veen en Ria te Kiefte, met acht anderen, een rondreis maakten door Zuid-Afrika. De rondreis wordt via internet geboekt bij Go South Reizen, kost een kleine 2.200 euro per persoon en duurt 24 dagen. Per bus reist de groep van Kaapstad naar Johannesburg, een afstand van bijna 5.000 km.
Comfortabel vervoer is dus essentieel. Vlak voordat ze het vliegtuig instappen, krijgt de groep op Schiphol te horen dat de Mercedes-bus, waar ze mee zouden reizen kapot is. Er zou een goed alternatief zijn, maar dat viel vies tegen. De meeste last heeft de groep van de slechte vering en de harde stoelen. En omdat ze dagelijks uren in de bus zitten, rijdend over de vaak slechte wegen in Zuid-Afrika, is dat echt een probleem. Maar er is meer mis met de bus die er ogenschijnlijk goed uit ziet. Er is geen airco in de bus en geen geluidsinstallatie, en dus ook geen uitleg van de reisleider over wat ze allemaal zien onderweg. En als het regent onstaat er een nieuw probleem: dan worden alle koffers nat.
Halverwege de reis is de groep de slechte bus beu. Ze overleggen met de reisleider die weer gaat overleggen met de directeur van Go South Reizen in Nederland. Maar als die nergens op in gaat, zit er niks anders op dan door te reizen.
Eenmaal terug in Nederland besluit de groep het ongenoegen over het vervoer toch nog een keer voor te leggen aan Go South Reizen en ze doen hierbij het voorstel van een vergoeding van € 10 per persoon per dag. De reactie van Go South Reizen is dat de groep “een perfecte reis heeft ontvangen” en dat ze daarom “geen aanleiding zien tot vergoeding over te gaan”. En omdat de reisorganisatie op alle telefoontjes, mails, brieven, en aangetekende brieven die volgen niet meer reageert, komt de Belbus in actie.
Deze week met Jeanine Janssen van stichting De Ombudsman. Eenmaal bij Go South Reizen, wil de directeur ons daar niet te woord staan. Vanaf de redactie van Kassa proberen we alsnog contact te krijgen en na lang proberen lukt dat. De directeur van Go South blijft bij het standpunt dat de groep “een perfecte reis heeft ontvangen”. Maar hij is toch bereid tot betaling van de door de groep voorgestelde vergoeding.
De Belbus is te bereiken via Postbus 3000, 1200 ZC in Hilversum of via
belbus@vara.nl