Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Slanker door sticker op de huid, kan dat?
09-04-2005
•
leestijd 2 minuten
•
115 keer bekeken
•
De nieuwe Perfect Slim-producten van L’Oréal zeggen zichtbaar cellulite te verminderen en af te slanken. Volgens de dermatoloog is dat een fabeltje waar vooral je portemonnee onder te lijden heeft.
L’Oréal heeft weer wat nieuws: Perfect Slim Patch (12,99 euro voor 6 stuks) en Perfect Slim gel (een gewone en een voor de nacht, beiden kosten 15,49 euro). Het vermindert zichtbaar cellulite en je wordt er dunner van. Wie wil dat nou niet. Vanaf het eerste gebruik is de huid zichtbaar gladder en zachter. Na 4 weken zal de dijomtrek met 2,8 cm slinken en de cellulite zichtbaar verminderd zijn op de probleemzones. De testresultaten van de `79% geconstateerde effectiviteit` zijn helaas alleen voor intern gebruik en geeft L’Oréal dus niet ter inzage aan Kassa.
Cellulite is een bindweefselprobleem, waarbij de tussenschotten van het bindweefsel in de vetlaag in de loop der tijd aan elasticiteit verliezen. Daardoor wordt de huid stugger en gaat het intrekken, dat is vooral op het bovenbeen zichtbaar. Vooral vrouwen hebben er last van aangezien die over het algemeen meer vet hebben dan mannen. Cellulite heeft overigens lang niet altijd met overgewicht te maken. Het is vooral een kwestie van aanleg en ouderdom, de huid verliest nou eenmaal aan elasticiteit.
Volgens dermatoloog dr. H.J.L. van Gerwen kloppen de beweringen van L’Oréal op de verpakkingen niet. Er is tegen cellulite helaas geen goede behandeling mogelijk.
Locale producten die van buitenaf moeten worden toegepast, kunnen geen werkelijke invloed uitoefenen op cellulite of op de vetlaag. Het kan namelijk nooit doordringen tot in het vetweefsel, hooguit in oppervlakte van de huid. Met een crème of gel ziet het er misschien iets beter uit maar alleen zolang die crème er op zit. Van de werking van bv het ingrediënt Cafeïne CX in de Perfect Slim Patch is niets bekend in de wetenschappelijke literatuur. Dit soort producten zijn volgens dokter Van Gerwen flauwekul. Voor fabrikanten is het echter commercieel erg aantrekkelijk want vroeg of laat staat iedereen bloot aan veroudering.