Sinterklaas koopt meer bij webwinkels
04-12-2013
• leestijd 1 minuten
Sinterklaas schaft zijn cadeaus steeds vaker aan via internet. De webwinkels hebben in de weken voor pakjesavond bijna de helft meer omzet geboekt door onlineaankopen. Dat blijkt woensdag uit onderzoek door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org onder circa 2000 webwinkels.
Extra omzet
Tussen 1 november en 5 december gaat het om een extra omzet van 225 miljoen. Dat is 45 miljoen (47 procent) bovenop de gemiddelde weekomzet van andere weken in dit jaar. Vorig jaar was nog sprake van 42 procent aan extra weekomzet.
Meest verkochte artikelen
De meest verkochte artikelen zijn onder meer LEGO trein, Star Wars, Playmobil Winkelcentrum, PlayStation 4, games en Furby.
Onlineweekomzet
De gemiddelde onlineweekomzet tijdens de periode voor sinterklaas komt uit op 140 miljoen. PostNL bezorgt 45 procent meer pakketten ten opzichte van een gemiddelde week. Het postbedrijf was ook bij het onderzoek betrokken.
ANP