Het consumentenplatform van BNNVARA. Op zaterdag 29 augustus is Kassa weer terug op tv!
'Senioren naar de rechter: van de zotte'
09-04-2015
•
leestijd 1 minuten
•
Het is ,,waanzin'' dat steeds meer ouderen naar de rechter moeten stappen om huishoudelijke hulp af te dwingen bij hun gemeente. Dat heeft ouderenbond ANBO woensdag gezegd. Aanleiding was een rechtszaak van een aantal ouderen tegen hun woongemeente Lochem.
Onderzoek
Zij waren naar de rechter gestapt omdat de gemeente vanaf 1 april het schoonmaken van hun huis niet meer wilde vergoeden. Ze vonden dat de beslissing was genomen zonder gedegen onderzoek. De rechter gaf hun gelijk.
Verminderen of stopzetten van huishoudelijke hulp
,,Het is echt van de zotte dat steeds meer 70- en 80-plussers naar de rechter moeten stappen. Verminderen of stopzetten van huishoudelijk hulp mag niet zomaar gebeuren, daar moet de gemeente minimaal een persoonlijk gesprek (het zogeheten keukentafelgesprek) over voeren met de cliënt'', aldus een woordvoerder van de ANBO. ANP