Seconden worden minuten bij de meeste providers
30-09-2010
• leestijd 3 minuten
In Nederland zijn er maarliefst 20 miljoen mobiele telefoonaansluitingen. Da’s goed verdienen dus voor de providers. Helemaal door slimme trucs die niet echt opvallen maar gróte gevolgen voor uw telefoonnota hebben. De meerderheid van de mobiele telefoonproviders is namelijk overgegaan tot afrekenen per minuut in plaats van seconde. Dus als u 1 minuut en 2 seconden belt, betaalt u voor 2 minuten.
Bijna alle providers steken uw belminuten in eigen zak
Kassa heeft berekend dat u zo’n 60% duurder uit kan zijn als uw provider per minuut afrondt. U bent namelijk veel sneller door uw belbundel heen dan voorheen en daardoor belt u meer buiten de bundel tegen een hoger tarief. En men voert over het algemeen meer korte gesprekken, dus het is extra onvoordelig om op hele minuten af te ronden. U koopt dus een aantal belminuten tegen een bepaald bedrag, maar die minuten krijgt u vervolgens niet. Dat is een vorm van moderne diefstal.
Vroeger werd er ook per minuut afgerekend, maar toen zijn de providers na protesten al snel overgegaan naar de eerlijke afrekenmethode per seconde. Sinds 2006 wordt de 1ste minuut weer volledig berekend.
Kassa
heeft toen laten zien dat uw nota dan al gauw 27% hoger uitpakt, maar nu zijn we weer helemaal terug bij af. Het voor de consument uiterst ongunstige afrekenen per minuut is stilletjes doorgevoerd bij nieuwe klanten en bij het verlengen van een contract door onder andere KPN en dochters Hi en Telfort en vanaf 6 september ook Vodafone voor alle abonnementen.
Voor een volledig overzicht van de wijze waarop providers afrekenen zie
hier
.
Het rare is dat als we in de supermarkt voor 102 gram tomaten 200 gram zouden moeten betalen of voor 30,1 liter benzine 31 liter moeten afrekenen, iedereen in opstand zou komen en het diefstal zou noemen.
In de EU is het verboden om het bellen tussen landen per minuut af te rekenen, omdat het voor de consument geen doen is om ook alle buitenlandtarieven te vergelijken. Na de 1ste minuut moeten de providers het internationale telefoonverkeer in seconden afrekenen, maar binnen de landsgrenzen zijn we kennelijk vogelvrij.
Volgens Niels Willems van de vergelijkingssite
Telecomvergelijker
moet de consument erg opletten, want de telecomproviders maken het kiezen van het juiste abonnement niet eenvoudig met alle kleine lettertjes. Bellen in Nederland is weliswaar goedkoop in vergelijking tot andere landen, maar het kan erg duur uitpakken als je de verkeerde keuzes maakt. Door eerlijkere tarieven/afrekenmethoden te kiezen of betere voorlichting te verzorgen valt er voor de consument nog veel te winnen en zijn er vooral onaangename verrassingen te voorkomen.
Ministerie van EZ en toezichthouders NMA en OPTA grijpen niet in
De Mededingingsautoriteit, de NMA, ziet geen reden om opnieuw te onderzoeken of er sprake is van `afgestemd gedrag` nu ook Vodafone overgaat tot afronden per minuut. De providers hebben het immers niet gelijktijdig ingevoerd, aldus de NMA. En OPTA en de minister van Economische Zaken zullen niet ingrijpen zolang de consument nog enige keus heeft. De providers moeten wel transparant zijn over hun tarieven en de wijze waarop ze afrekenen. OPTA gaat dat vanaf oktober controleren.
De regels die de minister van Economische Zaken aan de providers stelt, kunt u
hier
vinden. De volledige reacties van het
ministerie
en de
toezichthouders
kunt u ook nalezen.
Kassa heeft geconstateerd dat op dit moment nog bijna geen enkele provider voldoet aan de eisen die de minister stelt aan de wijze waarop de consument geïnformeerd dient te worden. Als u onjuist bent voorgelicht, kunt u dat melden bij
ConsuWijzer
.
Telefoon bij abonnement
In het geval dat een provider opeens de voorwaarden in het nadeel van de consument wijzigt, kunt u tussentijds uw contract kosteloos beëindigen. (Dat geldt natuurlijk niet als u zelf uw contract verlengd en vooraf op de hoogte bent gesteld van de eventuele nieuwe voorwaarden). Als u een telefoontoestel bij dat abonnement heeft gekregen, mag u dat gewoon houden.
OPTA
heeft namelijk bepaald dat een gratis toestel gezien moet worden als een korting van 100%, het risico ligt dan dus bij de aanbieder.
Wat kunt u doen?
Conclusie is dus dat u zélf in actie moet komen. Hebt u een abonnement waarbij per minuut wordt afgerekend, zeg deze op, en kies voor een provider die wel eerlijk is.