Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Schultz: per 2025 hebben alle treinen een wc

07-04-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
trein_25.jpg
Per 2025 moet in alle treinen op het hoofdrailnet (intercity's, stoptreinen en de nieuwe Sprinters) een toilet aanwezig zijn. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) woensdag aan de Tweede Kamer.
De VVD-bewindsvrouw reageert met haar brief op de kritiek van veel Kamerleden. Die vinden het onverteerbaar dat de NS-Sprintertreinen, die bedoeld zijn voor kortere ritjes, niet beschikken over een wc. In aangenomen SP-moties werd Schultz gevraagd actie te ondernemen, maar in een eerdere brief zei ze dat het laten ombouwen van de treinen te duur is. Dat zou 90 miljoen euro kosten.
Inmiddels is treinbouwer Bombardier gaan rekenen met als doel de ombouwkosten goedkoper te maken. Wegens garantieverplichtingen moet de NS de Sprinters bij Bombardier laten aanpassen. In een nieuwe concessie voor reizigersvervoer op het hoofdrailnet zal Schultz de kwestie toiletten goed borgen, belooft de minister in haar brief. Bij de kleinere regionale treinlijnen gaat Schultz niet over de concessies.
In de aangenomen SP-moties werd gevraagd het probleem met de toiletten per 2030 te regelen. Schultz wil het vijf jaar eerder voor elkaar hebben.
SP-Kamerlid Farshad Bashir is in zijn nopjes met de brief. ,,De treinen zonder toilet hadden nooit besteld mogen worden'', zei hij woensdag. ,,Nu worden de toiletten gelukkig alsnog ingebouwd. Ik vind wel dat het inbouwen voortvarend aangepakt moet worden. Een trein heeft een afschrijvingstermijn van dertig jaar, de kosten voor het inbouwen ben je dus sowieso kwijt. Of je dat inbouwen nu doet, of in 2024. Dus het zou dom zijn om niet snel met inbouwen te beginnen, want anders ben je wel de kosten kwijt met alle ongemak voor de reizigers.''
Ineke van Gent van GroenLinks gaat het allemaal nog niet snel genoeg. ,,Elke week zet de minister een klein stapje in de goede richting, maar 2025 is me nog te ver weg'', oordeelt het Kamerlid. ,,Je kunt niet blijven uitstellen bij hoge nood. Waarom wil de minister pas met de NS over de inbouw praten na 2015, als de concessie vergeven is? Maak nu maar meteen afspraken over de ombouw van de treinen.''
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!