Schultz: het moet beter op het spoor
10-11-2011
• leestijd 2 minuten
Na de spoorperikelen van vorig jaar moet het beter. Storingen moeten sneller verholpen worden en reizigers behoren beter geïnformeerd te worden over vertragingen. Ook wordt van spoorvervoerders en beheerders verwacht dat ze werken aan een beter imago.
Railcongres
Die boodschap gaf minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu) donderdag mee aan bedrijven in de spoorsector, tijdens het jaarlijkse Railcongres.
'Nederlandse reizigers minder tevreden over reisinformatie'
Schultz wees erop dat uit Europees onderzoek is gebleken dat Nederlandse reizigers veel minder tevreden zijn over de reisinformatie dan reizigers in de meeste andere landen. ,,Als de reizigers niet tevreden zijn, dan moet het beter'', aldus de bewindsvrouw.
Storingen
Volgens Schultz is sinds afgelopen winter ,,een offensief'' begonnen om problemen op te lossen. Zo worden verstoringen voortaan bestreden vanuit één centrum en komt de informatievoorziening te liggen bij één partij (NS). Verder liggen er duidelijke draaiboeken klaar voor de herfst en winter. ,,Zodat er bij een flinke laag sneeuw en een hevige storm geen domino-effect van verstoringen meer optreedt.''
'Er is nog veel te verbeteren'
Hoewel er volgens de bewindsvrouw nog veel te verbeteren is, heeft het spoor een slecht imago niet verdiend. Ze wijst erop dat de NS dit jaar bijvoorbeeld records heeft gebroken op het terrein van op tijd rijden. Toch waarschuwt ze dat het bederven van een reputatie ,,een fluitje van een cent'' kan zijn. ,,Eén plaszak kan genoeg zijn.''
De minister waarschuwde dat vertrouwen te voet komt en te paard gaat. ,,Dat is iets waar iedereen die in de railsector zijn brood verdient zich voortdurend van bewust dient te zijn.''
ANP