Schuldhulpverlening moet meer motiveren
06-09-2010
• leestijd 1 minuten
Hulpverleners die mensen met schulden bijstaan, moeten die cliënten beter helpen door ze te motiveren in plaats van ze bepaalde beslissingen en gedrag op te leggen. Dat zegt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Door te motiveren in plaats van op te leggen worden klanten meer gemotiveerd om hun financiële gedrag echt te veranderen, aldus het Nibud.
Zogeheten motiverende gespreksvoering is in andere takken van hulpverlening al gemeengoed. In de
schuldhulpverlening
is dat volgens het instituut nog relatief onbekend. Daardoor komen en blijven veel mensen onnodig lang in de financiële problemen. Volgens de zegsvrouw vallen veel mensen met schulden nu al gauw terug in hun oude patroon. Met de nieuwe motivatietechniek zouden er volgens haar veel minder mensen opnieuw in de problemen komen.
'Alleen adviseren is niet genoeg'
,,Schuldhulpverleners, maatschappelijk werkers en woningbouwcorporaties moeten die techniek gaan gebruiken om zo een optimale gedragsverandering teweeg te brengen die noodzakelijk is om problemen structureel op te lossen.'' Adviseren is niet meer voldoende om mensen met schulden te helpen, aldus het Nibud. ,,Het initiatief voor gedragsverandering zou meer bij de cliënt gelegd moeten worden door ze te motiveren in plaats van ze slechts te adviseren.''
Bij de motiverende techniek krijgen cliënten vragen die ze zodanig sturen dat ze uiteindelijk zelf beslissingen nemen waardoor hun gedrag verandert en ze eerder uit de problemen blijven.
Het Nibud heeft speciaal voor de hulpverleners een boek over motiverende gespreksvoering uitgegeven: Van adviseren naar motiveren, motiverende gespreksvoering in de financiële hulpverlening. ANP