Schoenen op internet lopen beter
02-08-2011
• leestijd 1 minuten
Steeds meer mensen kopen schoenen via internet. Dat gaat wel ten koste van de stenen winkels. Die zien in de toekomst de omzet dalen en een forse vermindering van het aantal schoenenwinkels lijkt onvermijdelijk, stelde het ING Economisch Bureau dinsdag.
Opwaartse lijn
De schoenenbranche heeft de recessie achter zich gelaten en de opwaartse lijn weer te pakken. Consumenten raken er meer en meer aan gewend schoenen via internet te kopen. Nu ligt het online aandeel nog op 5 tot 6 procent, maar tegen 2015 zal dat klimmen tot 20 procent, verwacht het economisch bureau. In 2020 kan dat zelfs uitkomen op 30 tot 35 procent.
Groei online
De groei trekt veel nieuwe spelers die de Nederlandse schoenenmarkt bestormen via internet, aldus het bureau. Maar ook de gevestigde orde zit niet stil en veel bestaande ketens storten zich ook op verkoop via internet. De snelle groei van het aanbod versterkt de groei van het online marktaandeel.
Lagere omzet in fysieke winkel
Dit betekent wel dat de fysieke winkels in de toekomst te maken krijgen met een lagere omzet, aldus het economisch bureau van ING. Winkels buiten de grote binnensteden krijgen het nog zwaarder en ketens kijken selectiever naar hun vestigingen.
Dirk Mulder, sectorspecialist handel bij ING, verwacht dat de jacht op online marktaandeel en de toenemende groei in dit segment uitmonden in een consolidatieslag waarbij uiteindelijk drie tot vier grote (inter)nationale partijen de Nederlandse online schoenenmarkt domineren.
ANP