Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Schippers wil betere bereikbaarheid huisarts

18-05-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
doctor-stethoscope_13.jpg
Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) wil dat huisartsen beter bereikbaar zijn. Dat stelde ze woensdag in een reactie op een onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Daaruit bleek dat bij een kwart van de huisartsen de telefoon niet binnen de verplichte 30 seconden werd opgenomen.
,,Er is veel te weinig verbeterd in de telefonische bereikbaarheid van huisartsen. Er zijn hiervoor geen excuses. De inspectie gaat strakker handhaven, en terecht. Zorg moet voor iedereen beter bereikbaar en toegankelijk zijn. Nog deze zomer komt minister Schippers met voorstellen om dit te realiseren'', aldus haar ministerie.
Bij een op de acht praktijken lukt het zelfs niet om binnen anderhalve minuut iemand aan de lijn te krijgen. ,,Dit levert serieuze risico's op voor de patiëntveiligheid, zeker in levensbedreigende situaties'', aldus de IGZ. Ze hield het onderzoek in het najaar van 2010 onder alle 4378 huisartsenpraktijken. De resultaten waren 'marginaal' beter dan in 2008.
De praktijken waar de bereikbaarheid niet op orde was, hebben een waarschuwing gekregen. Ze krijgen twee maanden de tijd om hun zaakjes op orde te brengen. Als ze daarna nog niet voldoen aan de normen, kunnen ze een dwangsom van 2000 euro per week krijgen, tot een maximum van 30.000 euro.
Resultaten
Enkele resultaten op een rijtje uit het onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg onder alle 4379 praktijken:
* Een op de vier praktijken beantwoordt een spoedoproep niet binnen de gestelde norm van 30 seconden.
* Een op de acht praktijken beantwoordt een spoedoproep niet binnen 90 seconden.
* Bij een op de tien praktijken wordt de spoedoproep beantwoord met een antwoordapparaat.
* Eén op de vijf antwoordapparaten verwijst de beller niet goed door.
* Eenmanspraktijken scoorden bij het tijdig en correct beantwoorden van een spoedoproep slechter dan groepspraktijken. Van de eerste groep haalt 64 procent de norm, bij groepspraktijken is dat 82 procent.
* Voor 'gewone' telefoontjes tijdens kantoortijden geldt een norm van 2 minuten. Drie van de vijf praktijken voldoet daaraan. Een derde van de praktijken nam niet binnen 10 minuten op.
* De bereikbaarheid bij gewone telefoontjes en spoedoproepen is het slechtst tussen 13.00 en 17.00 uur.
* De praktijken in de grote stedelijke gebieden zijn over het algemeen slechter bereikbaar dan die op het platteland.
Patiëntenvereniging
Het is onacceptabel dat de bereikbaarheid van huisartsen nog steeds zwaar te wensen over laat. Dat vindt de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF), die woensdag reageerde op de uitkomsten van een bereikbaarheidsonderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. ,,De maat is nu vol.''
,,Het is volkomen ontoelaatbaar dat patiënten in een situatie terechtkomen waarin ze met hun spoedvraag niet bijtijds te woord worden gestaan. Ik hoef niemand uit te leggen wat het betekent als je met een doodziek kind of een gapende wond na anderhalve minuut nog niemand aan de lijn hebt'', aldus NPCF-directeur Wilna Wind.
LHV
De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) is teleurgesteld over de resultaten van een onderzoek naar de telefonische bereikbaarheid van huisartsenpraktijken. In een reactie op het onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg liet de LHV woensdag weten: ,,Huisartsen moeten in geval van spoed binnen 30 seconden bereikbaar zijn. Dat is een harde eis die de sector zichzelf heeft opgelegd en waaraan elke huisartspraktijk moet voldoen. Concessies aan deze norm zijn niet mogelijk.''
Volgens voorzitter Steven van Eijck heeft de LHV al veel gedaan om de bereikbaarheid van de huisartsen te verbeteren. ,,Deze inspanningen hebben helaas niet over de hele linie tot het gewenste resultaat geleid.'' Wel noemt hij het bemoedigend dat veel meer praktijken dan in 2008 een aparte spoedvoorziening hebben. ,,Een verdubbeling van de cijfers, die laat zien dat huisartsen wel degelijk werk proberen te maken van hun bereikbaarheid. Dat is op zich positief.''
ANP

Meer over:

huisarts, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor