Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Schiphol blijft opschalen in drukke periodes

25-08-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
schiphol 930x520
Schiphol blijft in drukke periodes extra maatregelen nemen om lange wachtrijen bij de veiligheidscontroles te voorkomen. Dat maakte het luchthavenbedrijf vrijdag bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Lange wachtrijen
Tijdens de meivakantie ontstonden door de sterke groei van het aantal reizigers af en toe lange wachtrijen op Schiphol. Om te voorkomen dat die problemen zich in de nog drukkere zomervakantie zouden herhalen, werden in die periode op piekmomenten extra beveiligers ingezet. De extra kosten die het luchthavenbedrijf moest maken om de toegenomen drukte in goede banen te leiden, drukten het resultaat in de eerste jaarhelft. Schiphol boekte een nettowinst van 117 miljoen euro, een kleine 3 procent minder dan een jaar eerder.
Starts en landingen
In totaal 32,2 miljoen passagiers reisden in de maanden januari tot en met juni via Schiphol, Dat is 8,6 procent meer dan een jaar eerder. In de tweede jaarhelft lijkt die groei door te zetten. Vorige week werd bekend dat juli de drukste maand ooit was voor de luchthaven, met 6,7 miljoen reizigers. Het aantal starts en landingen nam in de eerste jaarhelft met bijna 5 procent toe naar bijna 240.000. Met omwonenden is afgesproken dat de bovengrens voor een heel jaar tot en met 2020 op 500.000 vliegbewegingen ligt.
68 miljoen passagiers
Die limiet komt volgens Schiphol al dit jaar in zicht. Het luchthavenbedrijf verwacht over heel 2017 zo'n 68 miljoen passagiers te verwerken. Dat zou neerkomen op een groei van circa 7 procent. Een halfjaar geleden werd nog gerekend op een passagiersgroei tussen de 2 en 4 procent. ANP
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor