Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Schadevrije jaren niet mee naar nieuwe autoverzekering

6 apr 2013
  •  
leestijd 5 minuten
195x90_autoongeluk_02.jpg
Al 30 jaar rijd je schadevrij auto. Je wilt overstappen naar een andere autoverzekering, maar dan blijken vijftien schadevrije jaren 'verdwenen' te zijn, met als gevolg een veel hogere verzekeringspremie. Ieder jaar dat je schadevrij auto rijdt, stijg je één trede op de bonus-malusladder. Als je de hoogste trede van de ladder bereikt, krijg je het maximale kortingspercentage (75%-80%) op je verzekeringspremie. Als je schade bij je autoverzekering claimt, daal je op de bonus-malusladder. Hoe hard je terugvalt, verschilt per verzekeraar. Sommige verzekeraars stoppen met het registreren van het aantal schadevrije jaren als je de hoogste korting bereikt, bijvoorbeeld na vijftien jaar. Dit kan heel nadelig uitvallen als je wilt overstappen naar een andere autoverzekering.
Roy-data
Arie Vogelaar kocht begin dit jaar een nieuwe auto. Hij heeft al 30 jaar een autoverzekering bij Centraal Beheer en heeft nog nooit één schade geclaimd. Hij wil overstappen naar een goedkopere verzekeringsmaatschappij. Als hij overstapt naar Nationale Nederlanden blijkt hij maar vijftien schadevrije jaren te hebben. Dit staat op zijn verzekeringspolis van Centraal Beheer, maar ook in Roy-data. Roy-data is een database die in 2007 is opgericht door de verzekeraars. Hier registreren alle verzekeringsmaatschappijen verplicht de schadevrije jaren van hun klanten. Dit digitale systeem heeft als voordeel dat consumenten die van verzekeraar willen wisselen niet meer op zoek hoeven naar een papieren royementsverklaring.
Schadevrije jaren verdwenen
Vogelaar neemt contact op met Centraal Beheer. Er zijn namelijk vijftien schadevrije jaren verdwenen! De verzekeraar zegt dat zij maximaal vijftien schadevrije jaren noteren, omdat daar de maximale korting op de bonus-malus ladder op is gebaseerd. Zijn nieuwe verzekeraar hanteert een andere rekenmethode. Bij Nationale Nederlanden levert 30 schadevrije jaren een veel hogere premiekorting op dan de 'slechts' vijftien geregistreerde schadevrije jaren. Centraal Beheer heeft inmiddels het aantal schadevrije jaren - naar 30 jaar - aangepast in Roy-data en Vogelaar krijgt bij zijn nieuwe verzekering de hoogste korting. Centraal Beheer gaat voortaan het aantal schadevrije jaren doortellen, omdat klanten dat prettig vinden. Lees hier hun volledige reactie.
Leaserijders tellen niet
Een ander voorbeeld is het verhaal van Jeroen Vos. Hij was drie jaar lang verzekerd bij Unigarant. Bij het afsluiten van zijn autoverzekering werden zijn zeven schadevrije jaren - opgebouwd bij een leasemaatschappij - meegerekend in de korting op zijn premie. Roy-data registreert namelijk geen schadevrije jaren van leaserijders . Daarom geven de meeste leasemaatschappijen een verklaring af van schadevrij rijden en die verklaring wordt door de meeste verzekeringsmaatschappijen overgenomen. Als Vos na drie jaar overstapt naar een andere verzekeringsmaatschappij heeft hij geen tien, maar drie schadevrije jaren. De zeven jaar opgebouwd bij de leasemaatschappij tellen volgens Unigarant niet mee, terwijl ze wel keurig vermeld staan op zijn eerste verzekeringspolis. "Uit coulance op basis van de leaseverklaring zijn zeven zogenaamde 'commerciële treden' toegekend. Hij kreeg wél korting op de premie, maar niet de werkelijke schadevrije jaren." Lees hier de volledige verklaring van Unigarant. 
Overstappen tegenhouden
Volgens Vos proberen verzekeraars overstappen naar een andere verzekering tegen te houden door je minder schadevrije jaren toe te kennen. In eerste instantie betaalt hij bij zijn nieuwe verzekeraar Ditzo €1000 meer premie, omdat hij niet tien maar slechts drie schadevrije jaren zou hebben. Zijn nieuwe autoverzekeraar Ditzo duikt in de zaak. Ditzo erkent alle schadevrije jaren (opgebouwd als leaserijder en als particulier) en geeft Jeroen Vos tien schadevrije jaren op zijn verzekeringspolis en ook in Roy-data. Lees hier de reactie van Ditzo. Hoe verzekeraars omspringen met de schadevrije jaren is willekeurig en ondoorgrondelijk voor consumenten.
No-claimbeschermers
Ook no-claimbeschermers zorgen ervoor dat veel consumenten niet meer weten hoeveel schadevrije jaren ze hebben. Met zo'n bescherming kun je één schade per jaar indienen bij de verzekeringsmaatschappij. Dit heeft geen gevolgen voor de premie: je houdt je korting. Wat veel consumenten niet weten is dat de verzekeringsmaatschappij het aantal schadevrije jaren wél verlaagt. Daar heb je vaak geen weet van, omdat niet alle verzekeringsmaatschappijen het aantal schadevrije jaren op hun polisblad vermelden. Als je wilt overstappen naar een andere autoverzekering, kan dit een onaangename verrassing zijn.
Nieuwe regels op komst
Richard Weurding - algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars  wil dat alle verzekeraars op één uniformere manier de schadevrije jaren gaan registreren en aanleveren in Roy-data. Ook moet er meer discipline komen bij de verzekeraars om de juiste gegevens aan te leveren. Verzekeringsmaatschappijen die zich niet aan de nieuwe regels houden, krijgen een boete. In juni zal dit voorstel in de algemene ledenvergadering van de verzekeraars besproken worden. Ook gaan alle verzekeraars vanaf 1 januari 2014 verplicht de schadevrije jaren vermelden op hun polisblad. Dit zal veel onduidelijkheid wegnemen bij consumenten. Dan is er ook een duidelijk verschil te zien tussen de korting op je premie en de daadwerkelijk opgebouwde schadevrije jaren. Ook gaan de verzekeringsmaatschappijen overleggen hoe ze de schadevrije jaren van leaserijders op één manier gaan registreren. Op de site van het Verbond van Verzekeraars staat een handig overzicht met de meest gestelde vragen over schadevrije jaren.
Tips bij overstappen
Als u wilt overstappen naar een andere autoverzekering: houd goed uw schadevrije jaren in de gaten. Nog een  paar tips: schadevrije jaren worden pér verzekeringsjaar opgebouwd, dus stap niet over vóór het verstrijken van het verzekeringsjaar. Als je eerder overstapt, loop je een schadevrij jaar mis! Let ook op de lengte van de bonus-malusladder. Een korte ladder is ongunstig bij veel schadevrije jaren. Als je schade krijgt, ga je hard achteruit. Een lange ladder is ongunstig voor mensen met weinig schadevrije jaren. Het duurt lang voordat je een hoge korting krijgt op je verzekeringspremie. Kijk vóór het afsluiten van een nieuwe verzekering ook hoe hard je achteruit gaat op de bonus-malusladder als je schade claimt. Er zitten namelijk grote verschillen tussen de diverse verzekeraars. Ook kijken verzekeraars niet naar de hoogte van het schadebedrag. Een schade is een schade: of het nu gaat om één klein krasje of dat je je auto total loss rijdt. Door één schade te claimen kun je flink terugzakken op de bonus-malusladder. Dat betekent dat de premie omhoog schiet. De stijgende premie kan in een paar jaar hoger uitpakken dan de daadwerkelijke schade. Daarom is het soms verstandiger om een kleine schade uit eigen zak te betalen. Tenslotte loont het om links en rechts rond te shoppen voor een autoverzekering.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!