Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Schade door verkeersdrempels, wie is verantwoordelijk?
16-09-2006
•
leestijd 3 minuten
•
775 keer bekeken
•
Drempels, ons land ligt er bezaaid mee. En dat levert veel ergernis én soms ook schade aan auto’s op. Zo hoorde mevrouw Verduijn uit Terneuzen een oorverdovende klap, toen ze stapvoets haar straat inreed.
Bekijk ook
De Verlenging
over verkeersdrempelleed: Windows Mediaplayer
Breedband
/
Smalband
--
De achterste twee veren van haar vijf jaar oude Mercedes-Benz A-klasse bleken in tweeën gebroken te zijn en de ophangpunten afgebroken. Ook meneer Van Sijll hoorde een harde knal en zag vervolgens zijn veer over straat rollen, terwijl hij heel rustig over een drempel reed in zijn woonplaats Heelsum. In een Renault 5.
Volgens de garage zijn de drempels duidelijk de oorzaak, maar vaak denken gemeenten er anders over: het ligt het aan de rijstijl van de automobilist of aan de auto, die zal wel opgepimpt zijn met lage spoilers voor en achter. Wie heeft er gelijk?
We vroegen het aan Rieme-Jan Tjittes. Hij is hoogleraar privaatrecht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en als raadsheer verbonden aan het Gerechtshof in Arnhem.
Hij vertelt dat er een karrevracht aan uitspraken ligt over dit onderwerp en dat regelmatig de automobilist in het gelijk wordt gesteld.
Volgens de wet mag je verwachten dat je op een weg waar je 50 kilometer per uur mag rijden, je ook met deze snelheid over een drempel moet kunnen rijden zónder schade. De wegbeheerder (bijvoorbeeld de gemeente) mag besluiten een ander soort drempel te plaatsen, maar dan moet de automobilist wel gewaarschuwd worden, bijvoorbeeld met strepen op de weg of met borden. Zodanig, dat de gemiddelde automobilist het begrijpt. “Als mijn oma die in een ouwe Daf rijdt het begrijpt, dan is goed”, aldus de raadsheer. Is dat niet het geval, dan maak je als automobilist zeker kans je schade vergoed te krijgen.
Een andere ergernis is de doseersluis, waarbij je met behulp van een stoplicht telkens met één auto tegelijk de weg op mag. Ga je toch als tweede auto door het rood, dan komt er uit de grond een metalen paal keihard tegen de onderkant van je auto. Je wordt dus gelanceerd en de schade aan je auto loopt in de duizenden euro’s. In de gemeente Abcoude staat een dergelijke sluis waarmee al tientallen ongelukken zijn gebeurd. Ondanks alle waarschuwende borden die er staan.
De gemeente Abcoude zegt: eigen schuld, had je maar niet door het rode licht moeten rijden en noemt de doseersluis een uiterst effectief middel om het verkeer te remmen en te reguleren.
Letselschadeadvocaat Piet Sieswerda denkt daar heel anders over. Omdat niet één maar meerdere personen het slachtoffer worden van deze sluis, is het volgens hem maar zeer de vraag of er wel afdoende wordt gewaarschuwd. Tevéél borden is ook niet effectief. Kennelijk lukt het de gemeente niet om het gevaar te beperken en zijn conclusie is dan ook: weghalen, en mensen hun schade betalen.
Rogier de Haan van Stichting de Ombudsman heeft een voorbeeldbrief opgesteld. Hiermee kunnen mensen die door een drempel schade hebben opgelopen aan hun auto deze schade claimen bij de gemeente. Deze voorbeeldbrief vindt u onderstaand.
De Haan adviseert mensen zodra ze schade oplopen, foto’s te maken van de situatie en van de schade, vervolgens de schade te bewijzen door naar de garage te gaan. Daar kunnen ze vaststellen wat er aan de hand is. En dan ten slotte de gemeente schriftelijk aansprakelijk te stellen.
Komt u er niet uit met uw gemeente dan biedt
Stichting de Ombudsman
indien gewenst deskundige rechtsbijstand. U moet daarvoor wel donateur worden, kosten € 22,50. Of raadpleeg uw eigen rechtsbijstandverzekering.