Schade door fraude internetbankieren beperkt
13-08-2012
• leestijd 2 minuten
Fraude door internetbankieren stelt relatief gezien niet veel voor. Volgens de Nederlandse Verenging van Banken (NVB) ging het vorig jaar om 35 miljoen euro. Afgezet tegen de totale omzet van internetbankieren van 3,2 biljoen euro (3200 miljard) euro is dat een schijntje: 0,001 procent van het totaal. ,,Maar voor de mensen die het overkomt is het natuurlijk heel vervelend'', zegt een NVB-woordvoerder maandag.
Welk aandeel in het fraudebedrag is veroorzaakt door diefstal van gegevens via een computervirus, is niet bekend. Zondag meldde het bedrijf Digital Investigation dat hackers erin zijn geslaagd de bankgegevens van 549 Nederlanders te stelen met behulp van het Dorifel-virus. Het zou voornamelijk gaan om klanten van ING.
Klanten die het slachtoffer worden van internetfraude krijgen in principe de schade vergoed, tenzij er sprake is van grove nalatigheid. De NVB-woordvoerder waarschuwt dat bankgegevens en inlogcodes altijd geheim gehouden moeten worden ,,Een bank vraagt nooit om codes via internet.'' Wie toch getroffen wordt door fraude, moet onmiddellijk contact opnemen met de bank, zegt de woordvoerder.
Hoewel het plunderen van bankrekeningen door internetfraude een relatief beperkt verschijnsel is, neemt het wel toe. In 2010 bedroeg de schade nog geen 10 miljoen euro, minder dan een derde dus vergeleken met 2011. Door de digitalisering van het betalingsverkeer valt er voor criminelen steeds meer te halen via internetfraude. Hun aandacht richt zich dan ook steeds meer op elektronisch geld in plaats van op fysieke bankbiljetten. ,,De klassieke bankoverval komt nauwelijks nog voor'', zei voorzitter Boele Staal van de NVB eerder dit jaar.
Banken investeren volgens de NVB miljoenen om het betalingsverkeer beter te beveiligen. Niet alleen tegen internetfraude maar ook tegen 'skimming': het illegaal kopiëren van betaalpassen. Ook daarmee neemt de fraude toe. Vorig jaar ging het om 38,9 miljoen euro, tegen 19,7 miljoen het jaar ervoor. ANP