Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Samsung krijgt boete vanwege beïnvloeden prijzen tv's

29-09-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
524 keer bekeken
  •  
televisie popcorn tv 1127

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Samsung een boete van ruim 39 miljoen euro opgelegd. Tussen 2013 en 2019 heeft het bedrijf op een ongeoorloofde manier de online verkoopprijzen van televisies van zeven detailhandelaren beïnvloed.

“Onder het mom van ‘prijsadviezen’ zorgde Samsung ervoor dat de detailhandelaren hun prijzen verhoogden naar de door Samsung gewenste prijs", legt Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM, uit. "De handelaren volgden Samsung hierin omdat Samsung, als spin in het web, ook andere detailhandelaren consequent aansprak als zij te lage prijzen hanteerden."

Verstoorde concurrentie

Samsung wist dat zij detailhandelaren niet kon verplichten hun prijzen te verhogen. Medewerkers gebruikten daarom de term ‘advies’ maar deze advisering was in realiteit niet individueel en vrijblijvend. "De gedragingen van Samsung verstoorden de concurrentie  en leidden tot hogere prijzen voor consumenten”, aldus Snoep.

Samsung monitorde via zogenaamde webcrawlers op een geautomatiseerde manier de online-verkoopprijzen van detailhandelaren. Als Samsung prijzen zag die lager waren dan de door haar gewenste marktprijs, nam Samsung contact op met de detailhandelaren en spoorde hen aan hun prijs te verhogen. Uit bij bedrijfsbezoeken aangetroffen WhatsApp- en e-mailberichten valt op te maken dat Samsung daarbij vaak liet weten dat zij andere detailhandelaren op een zelfde manier had aangespoord of zou gaan aansporen.

Nadeel voor consumenten

Nieuwe televisiemodellen dalen snel in prijs nadat zij op de markt komen. Samsung probeerde dit tegen te gaan door de prijzen met detailhandelaren af te stemmen. Via deze prijsafstemming beschermde Samsung haar eigen marges en de marges van de detailhandelaren ten nadele van de consument.

Om leveranciers en detailhandelaren te waarschuwen voor verboden verticale prijsafspraken start de ACM een campagne. De ACM legt marktpartijen daarin uit aan welke regels zij zich moeten houden.

Samsung laat in een schriftelijke reactie weten teleurgesteld te zijn over het besluit van de ACM en kondigt juridische stappen aan om de boete aan te vechten. Het bedrijf vindt dat zijn Benelux-dochter zich aan alle mededingingsregels heeft gehouden. Een woordvoerder wilde niet verder uitweiden over de zaak.

Bronnen: ACM/ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor