Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Ruim duizend klachten over het CAK

29-01-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
87 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Al wekenlang stromen de klachten binnen over de werkwijze van het Centraal Adminstratie Kantoor Bijzondere Zorgkosten, het CAK-BZ. De klachten ontstonden met name sinds het CAK in september 2007 de taken van zorgkantoren heeft overgenomen en in december 2007 moest zorgen voor de administratieve verwerking van een wijziging in de hoogte van de eigen bijdrage voor de AWBZ.
Voor veel mensen betekende het een verhoging van de eigen bijdrage. De schrik was groot over deze plotselinge stijging, die heel kort van tevoren werd aangekondigd. Een stijging van vaak honderden euro’s per maand. Veelal verstandelijk gehandicapten met een WA-Jong uitkering en oudere mensen in verpleeg- en verzorgingshuizen werden de dupe. Zo erg, dat ze te weinig geld overhielden om van te kunnen leven. Geen wonder dat veel mensen in financiële problemen kwamen en hun beklag deden bij het CAK over de gang van zaken. Maar op hun klachten werd niet of nauwelijks gereageerd.
Op 8 december vorig jaar, besteedde Kassa al aandacht aan dit onderwerp en was Agnes Kant in de uitzending. Dat leverde toen een Kamerdebat op en een overgangsregeling voor mensen die teveel in de knel dreigden te komen. Iedereen die in aanmerking wilde komen voor deze gewennings- of overgangsregeling, moest een bezwaarschrift indienen, maar die werden vervolgens niet of te laat in behandeling genomen, dus dat leverde weer een nieuwe stroom klachten op.
1.785 klachten
Bij het Meldpunt van de SP zijn sinds december ruim duizend klachten binnengekomen, bij het meldpunt van de gezamenlijke ouderverenigingen vijfhonderdvijfenzestig en bij Kassa tweehonderdtwintig. Een schrijnend hoogtepunt van 1.785 klachten.
CAK is KAFKA
Ik probeerde te bellen ” vertelt mevrouw Backx, die maar post bleef ontvangen voor haar overleden moeder, “ maar of ze namen helemaal de telefoon niet op, of pas na een wachttijd van een half uur tot drie kwartier en dan hielp het nog niet ”. Er gaat heel veel mis: Het CAK stuurt rekeningen waarin foutieve bedragen worden genoemd, dubbele rekeningen, rekeningen naar iemand die allang is overleden, naar verkeerde adressen en personen, sofi-nummers worden verwisseld en ga zo maar door. Op brieven en telefoontjes wordt niet of nauwelijks gereageerd en bezwaarschriften worden niet of te laat in behandeling genomen. Volgens de Staatssecretaris van VWS, Jet Bussemaker, werken er capabele mensen bij het CAK en gaat er af en toe wel eens iets mis. Agnes Kant, Tweede Kamerlid voor de SP noemt het CAK eerder KAFKA. “ Het is een puinhoop ” aldus het Kamerlid, “ en dat over de rug van een kwetsbare groep mensen, die respectloos wordt behandeld ”.
Belofte maakt schuld
Het CAK vraagt begrip voor de piekfase waarin ze zitten en belooft beterschap. Naar aanleiding van Kamervragen van het CDA en de SP, komt de Staatssecretaris nu met een aantal maatregelen. Er worden extra mensen in dienst genomen om de telefoon en post te beantwoorden. Achterstand in e-mails moet binnen twee weken zijn ingelopen en de rest van de achterstand moet “ binnen afzienbare tijd ” zijn opgelost, zegt de Staatssecretaris. Maar daar heeft Agnes Kant geen vertrouwen meer in. “ Het zou eind januari, begin februari al moeten zijn opgelost ” zegt Kant, “ en het gaat er niet om dat er meer mensen komen, maar veel meer om het feit dat ze geen kennis van zaken hebben ”.
Kamerdebat
Je zou willen dat ze niet zomaar geld van je rekening kunnen halen ” verzucht Kant, “ maar vaak loopt het via een automatische incasso of wordt het rechtstreeks van je uitkering ingehouden en dan moet je maar wachten wanneer je je geld terugkrijgt ”. Daarom gaat het SP-Kamerlid opnieuw een debat aanvragen en worden alle klachten op het bordje van de staatssecretaris gelegd, met het dringende verzoek tot een zeer spoedige oplossing te komen. Ook wil Kant dat er een onderzoek komt naar het functioneren van het CAK, “ want dit kan zo niet langer ”.
Heeft u ook een klacht over de werkwijze van het CAK-BZ, mail deze dan naar kassa@vara.nl en/of naar:
    - Meldpunt SP
    klik hier
    - Platform VG
    klik hier
    - PhiladelphiaSupport
    klik hier
    - KansPlus
    klik hier
    Delen:

    Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

    Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

    BNNVARA LogoWij zijn voor