Ruim 700 klachten bij meldpunt treinkaartje
10-07-2014
• leestijd 1 minuten
Ruim 700 treinreizigers hadden donderdag aan het einde van de ochtend hun beklag gedaan bij het meldpunt van de Consumentenbond voor het verdwijnen van het papieren treinkaartje. Nadat de NS woensdag de papieren treinkaartjes had afgeschaft, kunnen reizigers alleen nog met chipkaarten reizen. Klagers zijn vooral boos omdat hun treinreis ingewikkelder en duurder wordt door het verplichte gebruik van de chipkaart, aldus de Consumentenbond donderdag.
Doorn in het oog
De meest gehoorde klacht is dat er voor treinreizen een minimumbedrag van 20 euro op de chipkaart moet staan en dat de kaart zelf ook nog eens 7,50 euro kost. Ook de toeslag van 1 euro die wordt berekend bij aanschaf van een eenmalig papieren chipkaartje, is veel reizigers een doorn in het oog.
Omslachtige manier
Andere klachten gaan over de aantasting van de privacy door het verplichte in- en uitchecken, het ingewikkelde gebruik van meereiskorting of keuzedagen, problemen met reizen buiten het vaste traject en de omslachtige manier om geld van de chipkaart terug te storten.
ANP