Ruilmarkt voor e-tickets gelanceerd
05-02-2013
• leestijd 2 minuten
Maandag werd de site die al enkele weken stilletjes draaide formeel gelanceerd: TicketSwap voor tweedehands e-tickets. Geboren uit persoonlijke frustratie, zeggen de Nederlandse initiatiefnemers.
Applicatie
Ze moeten nog zien hoe het gaat lopen, dus de app die ze willen maken moet nog even wachten, al was het maar omdat de mobiele betalingen met iDEAL beperkt zijn, maar de drie oprichters vonden dat de site er nu moest komen.
Transactie
“Toen ik afgelopen zomer een e-ticket voor Lowlands verkocht via internet, wilde de koper bij mij thuis langskomen om de transactie te doen. Zo kon ik op haar telefoon meekijken tijdens het overmaken van het geld. Erg omslachtig, maar het ging nou eenmaal om een hoop geld.”
TicketSwap
Hans Ober (24) en zijn twee vrienden Ruud Kamphuis (25) en Frank Roor (26) vonden dat dat beter kon.
TicketSwap
lost het probleem op van een onveilige transactie tussen koper en verkoper. Kopers van een tweedehands e-ticket rekenen af met iDEAL en ontvangen direct het e-ticket per e-mail.
Verkoop
De verkoper uploadt daartoe zijn e-tickets en bepaalt de verkoopprijs. Vervolgens hij de e-tickets aanbieden aan een koper of promoten via Facebook. Na het plaatsen van de advertentie, krijgt de verkoper een eigen verkooppagina. Kopers rekenen via deze verkooppagina direct af met iDEAL en ontvangen de tickets per e-mail.
Facebook
Op TicketSwap hebben kopers en verkopers verplicht een Facebookaccount nodig. Om nepaccounts te weren, ziet de koper hoeveel vrienden de verkoper heeft. Daarnaast is het bankrekeningnummer van de verkoper bekend bij TicketSwap. Mocht het misgaan dan wordt de rekening van de koper bij TicketSwap geblokkeerd. “Mensen hebben doorgaans maar één bankrekening”, zegt Ober. “Het risico op herhaling is niet groot.”
Beoordeling
Na afloop van het evenement vraagt TicketSwap de koper om de verkoper te beoordelen. Positieve beoordelingen worden zichtbaar op het profiel van de verkoper. Op deze manier ontstaat een sociale controle en zien kopers of een aanbieder betrouwbaar is. Bij negatieve beoordelingen zal TicketSwap eventueel passende maatregelen nemen.
Handelaren
Bij TicketSwap zijn handelaren niet welkom en is de maximale verkoopprijs 120 procent van het originele aankoopbedrag. Dit is in lijn met de wetgeving, waar jaren voor gelobbyd is door de ticketbranche, maar nog niet van kracht lijkt te gaan, zegt Ober.
Oprichters van TicketSwap
Oprichters van TicketSwap proberen nu in contact te komen met de ticketbedrijven. Het opnieuw genereren van een doorverkocht e-ticket is een mogelijke vervolgstap. Ober tegen Emerce: “Er is door enkele partijen al wel positief gereageerd, maar wij moeten ons wel gaan bewijzen.”
Aanbod
Voorlopig blijft het aanbod beperkt tot e-tickets voor concerten of evenementen. Ober: “We richten ons op jongeren, die gebruiken meestal hun smartphone om een kaartje voor een concert te kopen.”
Emerce