Royal Delft zet in op een plekje in het warenhuis
12-06-2009
• leestijd 2 minuten
Royal Delft, bekend van het Delfts blauw sieraardewerk, wil niet langer alleen afhankelijk zijn van inkomsten uit toeristme en de verkoop van relatiegeschenken. De N.V Koninklijke Delftsche Aardewerkfabriek ''De Porceleyne Fles Anno 1653'' breidt de komende jaren uit met de detailhandelsactiviteiten. Zeker ten tijde van recessie noodzakelijk, aldus de kersverse topman Henk Schouten tegen het ANP.
Schouten is afkomstig van de onlangs door Royal Delft overgenomen pannen- en bestekmaker Van Kempen & Begeer (VKB). Begin vorig jaar lijfde Royal Delft al de fabrikant van hoogwaardig glas Royal Leerdam in.
Volgens Schouten was Royal Delft met alleen het ambachtelijke werk te klein geworden om zelfstandig door te gaan. Hoewel komend jaar in het teken zal staan van de integratie, zijn er volop toekomstplannen. ,,Het is belangrijk trendmatige invloeden te weerstaan, door het portfolio beter te verdelen over diverse segmenten. De toeristische markt is erg onderhevig aan wisseling'', aldus Schouten.
Na de aanslagen van 11 september 2001 en de huidige recessie is vooral het aantal Amerikaanse en Japanse bezoekers aan de aardewerkfabriek in Delft flink teruggelopen. Bovendien geven ze gemiddeld minder uit en ze laten de duurdere producten van Royal Delft liggen. De omzet van het oudste beursgenoteerde bedrijf liep hierdoor vorig jaar terug. ,,Het omzetniveau moet de komende jaren weer flink omhoog'', zo stelt de topman zonder concrete doelstellingen kenbaar te maken. Inmiddels lijken de bezoekersaantallen zich te stabiliseren, aldus Schouten.
De topman van Royal Delft heeft er alle vertrouwen in dat nieuwe productlijnen voor de betere warenhuizen zullen aanslaan. ,,Want Delfts blauw is hot.'' Schouten verwijst naar de kleding van de Toppers en het Delfts blauwe assortiment bij Blokker. ,,De beleving is teruggebracht bij het publiek en dat zal ook zijn weerslag hebben op het hogere segment.'' Hij haast zich daarbij te zeggen dat Royal Delft exclusief blijft. ,,We gaan niet massa produceren. Maar een mooi product voor 75 of 150 euro in plaats van 8000 euro moet kunnen.''
Concrete afspraken met grote marktpartijen als de Bijenkorf zijn er nog niet. Schouten hoopt in het voorjaar van 2010 hierover meer te kunnen zeggen. Duidelijk is al wel dat Royal Delft onder de eigen naam nieuwe concepten zal ontwikkelen en geen eigen merk zal gaan produceren. De topman sluit samenwerkingsverbanden met buitenlandse partijen niet uit.
Schoutens wil van Royal Delft een stabiel groeiend, winstgevend bedrijf maken met behoud van het cultureel erfgoed van Delft en Nederland. ,,Royal Delft is geen bedrijf waar het draait om het flink opkrikken van de beurswaarde en dan zeggen: ,,mijn taak zit erop''.
Bron: ANP